Kroppsbyggere blir anbefalt økologisk ris

22.07.2010
Hovedregelen er at du skal styre unna hvit ris, skriver IForm på spørsmålet om det er sunt eller usunt med ris. Ris er en god kilde til vitaminer, mineraler og energi i form av kalorier. Hovedforskjellene på rissortene er hvordan de er behandlet etter de er plukket. Det kommer an på om de har skall på, om de er polert eller om de er kokt før skallet er fjernet. Av alle risslagene er naturris den mest næringsrike. Sammen med villris er den også mest mettende, selv om villrisen ofte er blandet ut med annen ris.

Det er vanlig at kroppsbyggere spiser ris, skriver Iform, hvor dette bildet også er hentet fra.


Er ris sundt eller en karbohydrat-bombe som bør unngås?


Det finnes omkring 80 000 ulike sorter av ris i verden. Naturris, hvit ris, brun ris, villris, fullkornsris, basmatiris, jasminris, økologisk ris og paraboiled ris. Disse kornene metter omkring 50% av jordas befolkning, skriver Iform. Men hva er egentlig forskjellen på alle disse, og hvilke av de er den mest næringsrike sorten?

 

Økologisk ris

 Økologisk produksjon bygger som kjent på naturens premisser. Produktene får nok tid til å utvikle smak og næringsinnhold uten tilsetninger, syntetiske sprøytemidler og kunstgjørsel. Slik får økologisk ris et større næringsinnhold enn mange andre rissorter, skriver nettstedet for kroppsbyggere Iform.

 



Fullkornsris


Et produkt må inneholde minst 51 prosent fullkorn for å kunne kalles et fullkornsprodukt. Det gjør at produktet blir mer rikt på næringstoffer. Fullkornsris inneholder blant annet antioksidanter og har en god effekt på imminforsvaret. Det gir også en større metthetsfølelse.

 

Oppsummering om valg av riktig ris

Ut i fra denne oppsummeringen kan det konkluderes med at naturris, fullkorn-ris eller villris er det beste å velge. Det er disse som inneholder mest næringstoffer og som gir den største metthetsfølelsen. Men det kan være store forskjeller på de ulike ris produsentene. Derfor er det lurt å sjekke pakken, skriver Iform.


Det er en selvfølge at man ikke skal pøse på med dressing, smør og sauser hvis man skal spise ris på diett. Litt sitron, krydder, persille o..l eller en spiseskje med olje kan gjøre mye for å få en ekstra piff i smaken.

Spiser du små mengder og riktig ris, så kan ris absolutt være en del av en diett eller en sunn livsstil.

 

Her kan du lese hele den informative arikklene om ris hos Iform.

 

Hvor finner jeg økologisk ris?

I de større matvarebutikkene som Meny, Mega, Obs, Ica Maxi vil du normalt finne økologisk ris.

Annonsører

Samarbeidspartnere