Kutter moms på økologisk mat

22.10.2012
Mandag kunne dagligvarekjeden Kiwi varsle at de kutter matmomsen. - Dette er en storslått økokampanje og en viktig gladsak for den store mengden helse- og miljøbevisste forbrukere der ute, sier markedsjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.

Fører til økt salg

Andestad tror kampanjen vil øke salget av økologisk mat, men han forventer også at Kiwi utvider vareutvalget slik at kundene framover finner mer økologisk mat i butikkene. Priskuttet gjelder totalt 120 økologiske varer.

 

- Vi forventer at Kiwi nå også vil utvide vareutvalget. Sammenlignet med våre naboland er vareutvalget av økologisk mat svært dårlig i de norske lavprisbutikkene, seier Andestad.

 

Gunstig prisutvikling på økologisk mat

Økologikampanjen vil være å finne i alle landets 547 Kiwi-butikker. Det store antallet butikker gjør kampanjen spesielt viktig for økt økologisk omsetning. Også Coop har en likpris-kampanje på økologisk frukt og grønt, og Rema 1000 har en lavpriskampanje på økologiske varer.

 

- Prisforskjellen mellom økologisk og ikke-økologisk har aldri vært mindre. Nå er det opp til kundene å være våkne og velge sunne og miljøvennlige økologiske produkter, sier Andestad.

 

Etterlyser handling fra politikere

Regjeringen ønsker økt forbruk av økologisk mat, og har satt et mål om 15 prosent økologisk landbruk og matforbruk innen 2020. I undersøkelser Økobarometeret har gjort for Eco Commerce er høy pris hovedgrunnen til at folk ikke kjøper mer økologisk mat. Oikos sin prisundersøkelse fra våren 2012 viser at økologisk mat blir stadig billigere.

 

- Kiwi har erfaring fra Danmark med å kjøre priskutt-kampanjer på økologisk mat, og sitter med bred kunnskap om hvilke tiltak som kan gi økt salg, sier Reidar Andestad.

 

I 2007 kuttet Kiwi prisene tilsvarende momsen på alle frukt- og grønnsaker, og fulgte siden opp med momskutt på alle Nøkkelhullprodukter. Nå etterlyser Kiwi politisk handling.

 

Kiwi Jan-Paul Bjørkøy Adm dir

Kiwi med administrerende direktør Jan-Paul Bjørkøy lanserer nå det som hittil er den største informasjonskampanjen for økologisk mat i 2012.  Foto: Norgesgruppen

 

- Vi ønsker igjen å vise politikerne at momskutt er et svært effektivt virkemiddel, og håper politikerne følger opp. Handelen kan ikke gjøre dette alene, men vi kan gå foran med et godt eksempel, og så er det opp til politikerne å gjennomføre dette politisk, sier Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i Kiwi Norge.

 

Kiwi har åpnet en Facebook-side der en kan kommentere kampanjen og gi selskapet tilbakemeldinger.

 

 … men Meny og Mega er fortsatt best

Folk i Norge går i snitt i butikk annenhver dag. Dette er særegent for Norge og det er gunstig for de mange nærbutikkene rundt omkring. Et større volum av økologisk mat til butikkene vil føre til at logistikkutgiftene rundt økologisk mat blir rimeligere per produkt, noe som igjen vil kunne bidra til reduserte priser.

 

– Det gjenstår å se om Kiwi vil kunne hevde seg i konkurransen om vareutvalg. Det er fortsatt slik at det er Coop Mega og Obs og Norgesgruppens Meny og Ultra av de kjedene som har det beste økologiske utvalget, men det finnes også en rekke gode økologiske dagligvarebutikker som f.eks. Røtter i Oslo, Økologiske dagligvarer AS i Stavanger, Reindyrka i Bergen og Etikken i Trondheim, forteller Andestad.

 

– Oikos - Økologisk Norge er også opptatt av at produsentene skal ha skikkelig betalt for maten de produserer og mener at over tid er det naturlig at økologisk mat prisen noe høyere enn konvensjonell mat, avslutter Andestad.

Annonsører

Samarbeidspartnere