Lanseringer for kropp og klode

19.05.2016
Mai er lanseringsmåned i dagligvarebransjen. Vi har lett på nett etter de økologiske nyhetene. Det ble ikke så mye å fortelle om, så vi har tatt med litt om produkter som er i butikkene allerede og litt om hvor og hvordan du lettest kan finne økologisk mat.

For de som leter etter vårens økologiske nyheter i dagligvarehandelen, var det ikke nødvendig å telle opp med begge hender. Likevel er det to-tre gladmeldinger, og det må innrømmes at vi helt sikkert ikke har fått med oss alt. Opptellingens hovedkilde, Side2, har konsentrert seg om de store leverandørene.

Idyll fra Synnøve – yoghurt for kropp og klode
Nordmenn er ikke bortskjemt med økologisk yoghurt, men Rørosmeieriet har en flott naturell yoghurt på markedet. TINE har forsøkt, både med bær og naturell, men disse produktene er for lengst ute av handelen. I tillegg har Ella’s kitchen økologiske yoghurter for barn fra 10 måneder og oppover, i flere smaksvarianter. De selges i smarte poser som er lett å klemme ut av uten å søle.

Synnøve Finden er mest kjent for ost og for å ha fått fart på markedet for gresk youghurt i Norge. Lansering nå i mai av økologiske fruktyoghurter med hhv. jordbær og fersken/mango under produktnavnet Idyll og med slagordet «for kropp og klode», er en gledelig nyhet, som vi ser fram til å smake. Kanskje økologi fra Synnøve kan være inspirerende for andre aktører? Q-meieriene har foreløpig ikke satset på økologisk, men ber på sin hjemmeside om innspill og ønsker fra forbrukerne. Et forslag økologiske produkter har fått støtte fra mange.

Kremfløte fra Røros
Rørosmeieriet har lenge levert økologisk kremfløte til storhusholdningsmarkedet. Økt salg av økologisk melk og oppstart av produksjon i nye lokaler i det nedlagte TINE-anlegget på Tolga, har gitt muligheten til å utvide sortimentet med Kremfløte i 3 dl kartonger for dagligvaremarkedet. Foreløpig vil produktet bare være tilgjengelig i regionen, men meieriet regner med å ha være inne i butikker over hele landet til høsten. Dermed har TINEs utmerkede økologiske Kremfløte fått en verdig konkurrent. Med 39% fett slår Kremfløten fra Røros TINEs variant med 1%. Det skal i følge meierisjef Lund gi tykkere krem og mer smak i hver dråpe. Lanseringen har fått fin omtale i Østlendingen.

Ketchup fra Idun
Mange som ser etter økologisk ketchup, kjenner til Heinz og Änglamark. Nå har Orkla kommet etter og ryddet plass til en økologisk variant av merket Idun.  Alle gode ting er tre, og lanseringen er godt nytt for alle som sverger til Iduns ketchup. Ellers er det et betydelig potensiale for økologiske produkter innenfor noen av Orklas kjente merkevarer, som for eksempel Nora og Toro.

To fra Mills
Vi ønsker Mills hjertelig velkommen med to produkter på det økologiske markedet. Det første er en økologisk hamburgerdressing fra matentusiasten Bertil Lohmanders. Den skal være like god på burgeren som til dipp, salat og annen grillmat. Så vidt vi vet den første økologiske varianten av denne typen, men foreløpig bare inne på Rema. Den andre nykommeren, Mills Økologisk Peanut Butter grov type, havner i selskap med Green Choise Økologisk Peanøttsmør i variantene Creamy og Crunchy og de fire variantene av peanøttsmør fra Helios. Kan vi håpe på økologiske peanøtter fra Maarud eller Kims (Polly) nå?

Dagligvarehandelen
De tre kjedene har betydelig innflytelse i forhold til hvilke produkter som slippes til i butikkene. Alle har økologiske produkter, men utvalg og satsing varierer i stor grad. COOP Mega og Extra og Meny er de som har satset mest på å selge økologisk mat. COOP profilerer sin hovedsatsing på økologisk med merkevaren Änglamark mens NorgesGruppen har Go Eco.
Produktutvalg, hylleplassering, synliggjøring både i butikk og i reklame og ikke minst pris er avgjørende faktorer for å lykkes med økologisk. Samlet økologisk sortiment innen enkelte varegrupper er brukbart i de to kjedene, men det er ikke spor av økologiske nyheter på hjemmesidene eller i annen markedsføring nå i mai.

Netthandel og Økoguiden
Handel med mat på nett øker, fra matkasser og abonnenter til fullassortiment dagligvare. Økoguiden til Ren Mat har en oversikt som viser et stort mangfold i netthandel med mat.

Fem store på dagligvare er Dagligvarexpressen som med etablering i 2008, trolig er Norges eldste, Rett Hjem 1.2.3 Levert, Marked.no og Kolonial.no. Kolonial.no er nykommer og samarbeider med Rema.  I konseptet ligger også pickup-points der kunder kan hente maten selv.

Med netthandel er det enkelt for kunden å få oversikt over butikkens vareutvalget, så også på økologiske produkter. En opplagt fordel om du leter etter økologiske varianter. 1.2.3 Levert satser stort på økologisk og kortreist mat og har et imponerende utvalg både frukt, grønt, brød, melk og middagsmat. Gjennom Rema har Kolonial.no også et relativt godt økologisk utvalg med 179 produkter. Marked.no følger etter med 125 produkter og søk på økologisk på Rett Hjem og Dagligvarexpressen gir 72 treff for begge.

Helios
Helios stiller i en særklasse og er for mange synonymt med økologisk mat i Norge. Med etablering i 1967 er det 50-årsjubileum neste år. Bortsett fra ferskvare og fryst, har Helios et bredt sortiment av økologisk mat, utvidet med fem lanseringer i mai. Produktene selges både i dagligvare (Meny, Spar, Kiwi og Rema), helsekostbutikker og netthandel.

Konklusjoner
En skal være forsiktig med å konkludere, særlig på tynt grunnlag. Satt litt på spissen og med bakgrunn i den stigende etterspørselen etter økologisk mat, var kanskje det mest bemerkelsesverdige i vårens lanseringer, alt det som ikke ble lansert. Deretter velger vi Synnøve Finden med de to nykommere på et sparsommelig økologisk yoghurtmarked, ledsaget av et godt slagord. Så kan vi bare vente i spenning og optimisme på hva høsten bringer.


Tekst: Jens Petter Homleid
Foto: synnove.no

Annonsører

Samarbeidspartnere