Lavprisbutikkene utfordres på økologisk grønt

14.04.2010
Lavprisbutikkene må ha minst fire økologiske grøntprodukter: Gulrot, potet, eple og banan.
Denne utfordringen kommer fra Kari Mette Holm som er prosjektleder for foregangsregionen for økologisk grønt i Vestfold og daglig leder Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

 

Hvorfor denne utfordringen

- Alle forbrukere i Norge bør være sikret en minsteadgang til basisvarer innen økologisk frukt og grønt. Økologisk gulrot, potet, eple og banan bør finnes i alle lavprisbutikker i Norge, sier Reidar Andestad.

Disse fire produktene er store i økologisk sammenheng og kan lett bli enda større. Disse varene har også vært i noen lavprisbutikker periodevis eller i enkelte områder. Gulrot har alle, stor sett. Derfor sitter også lavpriskjedene med erfaring som gjør at de bør mestre disse fire varene. De bør ta sin del av miljøansvaret ved å tilby forbrukerne et minimum av økologiske grøntprodukter.

 

 

 

Hvem utfordres

- Oppfordringen går nå til lavprisbutikker som Kiwi, Rema 1000, Extra, Prix, Rimi.  Noen av disse kjedene har kuttet ned på sitt økologiske utvalg med henvising til finanskrisen, nå er det på tide at de viser en mer offensiv tilnærming og tar produktene inn.  Mange lavprisbutikker har en fordel ved at de er nærbutikker for mange, men tross det vil de lett miste bevisste kunder om de ikke klarer å fronte flere miljøvennlige og økologiske produkter en de har i dag, sier Kari Mette Holm.

 

Er de store butikkene glemt?

-Vi forventer at de store butikkene som ICA Maxi, Mega, Obs, Hyper, Ultra, Meny har hele utvalget av økologiske frukt og grønt.  Noen av disse butikkene er ganske flinke, mens andre har lite utvalg. Generelt er det større utvalg på det sentrale Østlandet enn ellers i landet.  I Norge er det en god produksjon i store deler av året av produkter som økologisk tomat og cherrytomat, agurk, brokkoli, salat, løk, sopp og urter. Flere av  produsenten av disse produktene sliter i dag økonomisk, fordi Bama og dagligvarekjedne kjøper for lite inn av disse produktene og fordi de importerer når de kan velge norske råvarer, sier Reidar Andestad.

 

Omsetningstall for økogrønt i 2009

I følge tall fra Statens Landbruksforvaltning hadde økologisk gulrot en vekst i omsetningsverdi på 43% i 2009 til 38,7 millioner. Økologisk gulrot er den økologiske grønnsaken som selges klart mest og som ofte scorer høyt på smaks- tester.  Økologisk potet gikk derimot i 2009 tilbake i prosent med nesten det samme som gulrot gikk frem, 41% til 7,2 millioner. Det er ikke noe problem å skaffe mer økologisk potet, så her har det mye med å fronte økologisk potet bedre enn det som har vært gjort.

 

Økologiske epler gikk fram med 15% til 13,2 milllioner i 2009. Økologisk banan som oftes også er Fairtrade, gikk tilbake med 23%, til 7 millioner. Innen økologisk fruktomsetning er disse to produktene sammen med appelsin de 3 mest solgte produktene. 

 

Arbeid for bedre omsetning av økologisk grønt

Vestfold fylke er foregangsregion for økt produksjon og omsetning av økologisk grønt.  Oikos - Økologisk Norge jobber med et prosjekt finanisert av SLF for å kartlegge flaskehalser som begrenser omsetningen på økologisk grønt- og fruktområdet. Sogn og Fjordane og Hordland er foregangsregionen innen økt produksjon og omsetning av økologisk frukt.

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere