Markedet og villigheten til å betale mer for økomat øker

04.07.2014
En ny spørreundersøkelse fra USA viser at stadig flere er villige til å grave dypere i lommeboka for sertifisert økologisk mat. Samtidig melder salgsrepresentanter om økt salg, særlig av økologisk frukt og grønt. Vi sammenligner med norske forhold.

Økende trend

-Trender viser seg ofte i USA og kontinentale Europa først, før de kommer til Norge, sier seniorrådgiver Maiken Pollestad Sele i Oikos. -Vi har også her i lands sett en økende villighet til å betale noe mer, dog ikke i samme grad som i Statene. I likhet med andre begynner nordmenn oftest med frukt- og grønt når de velger økologisk, fordi vi gjerne vil unngå sprøytemiddelrester, fortsetter Sele. Organic Trade Association (OTA) i USA melder at økofrukt og -grønt er den største varekategorien, hvilket ikke er overraskende. Det som overrasker mer er at samme kategori også vokser mest, hvilket er uvanlig, ifølge Laura Batscha i OTA.

Mer øko = mer salg - også av konvensjonelle varer

En annen sak som overrasker er at butikkene som har godt utvalg av økologiske varer også selger mer av konvensjonelle varer, innen samme kategori. I den amerikanske undersøkelsen sier hele 91 prosent av foreldrene at de vil kjøpe en konvensjonell frukt eller grønnsak dersom en økologisk ikke er tilgjengelig. - Denne trenden har vi også sett i butikker i Norge, særlig for frukt og grønt. Allikevel er både leverandører og kjøpmenn redde for at økt salg av økovarer skal gå på bekostning av salget av konvensjonelle varer. Erfaringene fra USA kan tyde på at de vil gjøre det lang bedre om de satser skikkelig på et solid økologisk sortiment - da vil omsetningen virkelig kunne øke, mener Sele.

Ikke nisje lenger

-Majoriteten av amerikanske familier er bevisste på økologisk mat - og kjøper det, økologisk er ikke lenger en nisje, sier Batscha videre. Hun forteller at økologisk frukt og grønt utgjør 36 prosent av markedet i USA, en økning på 15 prosent i 2013. - Den generelle veksten for økologiske varer økte tilsvarende i Norge ifjor, mens frukt, bær og nøtter økte enda mer, hele 47,5 prosent. Grønnsaker økte også mer i Norge, med 28,1 prosent fra 2012 til 2013.

Den amerikanske undersøkelsen viser et økende antall foreldre med minst ett barn under 18 år er mer villige til å betale mer for økomat i år enn i fjor. Hele 47 prosent av foreldrene sier at minst halvparten av matvarene de kjøper er økologiske. Nesten 10 prosent sier at de kjøper alt økologisk.

Tilgjengelighet

Bare 12 prosent sier at dårlig tilgjengelighet er en barriere for å kjøpe økologisk i år, mot 21 prosent i fjor. Kun tre prosent sa at økologiske produkter ikke er tilgjengelig der de handler.

- Her er ikke tilgjengeligheten like god som i USA, særlig ikke utenfor byene. Det er nok en av grunnene til at vi ikke er kommet like langt. I tillegg er det fortsatt noen myter og fordommer mot økologisk, igjen særlig i distriktene. Det går allikevel i riktig retning, salget av økologiske varer utvikler seg positiv også her, avslutter Pollestad Sele.

Les mer om:

Villighet til å betale mer for økovarer i Norge

Salgsutvikling i Norge fra 2012 til 2013

Kilder:

Organic Trade Association

Supermarket News

Tekst: Gjermund Nordtug

Annonsører

Samarbeidspartnere