Menn handler mer økologisk

17.01.2013
Ferske tall fra Økobarometeret viser at det fortsatt er kvinner rundt 30, med høyere utdannelse og barn hjemme som handler mest økologisk mat. – Den store endringen er at langt flere menn nå handler økologisk enn for bare et år siden, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.

20 prosent av mennene handler økologisk

Den årlige forbrukerundersøkelsen av handlevaner i butikk, Økobarometeret for 2012, viser at 20 prosent av mennene hadde økologisk mat i sin handlekurv mot 14 prosent i 2011. 25 prosent av kvinnene handlet økologisk.

 

Lavpris- og økohandel Økobarometeret 2012

 

Flere handler økologisk i lavprisbutikker

Det er spennende nytt at det er flere kunder i lavprisbutikker som handler økologisk enn i fullsortimentbutikker.  Undersøkelsen viser at 28 % av kundene i lavprisbutrikkene handlet økologisk mat mot 20 % i fullsortimentsbutikkene.  Dette er en stor økning i andel kunder som handler økologisk i lavpris sammenlignet med tidligere undersøkelser.

 

– At lavprisbutikker med godt økologisk vareutvalg, slik som de som er med i Økobarometeres undersøklse, har flere kunder som handler økologisk enn fullsortimentsbutikker, viser at fullsortimentsbutikkene må stå på for å ikke minste sine økologiske kunder. Utvalget av økologisk mat har blitt langt bedre i en rekke lavprisbutikker det siste året, sier Reidar Andestad, som legger til at det fortsatt er stor forskjell i i økologisk vareutvalget i mange fullsortimentsbutikkker sammenlignet med lavprisbutikkene.

 

Økobarometeret er basert på intervjuer med over 1.000 kunder med handlepose på vei ut av et fast utvalgte butikker i Moss, Oslo, Bergen, Trondheim, Lillehammer og Follo

 

Viktige kunder for butikkene

– De som handler økologisk er glad i mat og handler for mye mer enn andre kunder. Dette har vært en trend i flere år, sier Marcelle Askew i Eco Commerce, som er ansvarlig for det årlige Økobarometeret.

 

Tallene for 2012 viser at øko-kundene handler for 84 prosent mer enn de som ikke handler økologisk.

 

– Dette betyr at øko-kundene er gull verdt for butikkene. De to siste årene ser vi også at de som handler økologisk handler flere økologiske varer enn tidligere, forsetter hun.

 

 

Hele 65 prosent er positive til økologisk mat

Samlet oppgir 65 prosent av kundene at de er positive til økologisk mat, det er på nivå med de siste tre årene.

 

– Det er flere hovedgrunner til at folk velger økologisk mat. Det er bedre for helsa, bedre for miljøet, du unngår sprøytemidler og E-stoffer, og det smaker bedre. Dyrevennlighet er også viktig for noen. Enkelte vektlegger også at den er lokalt produsert eller at produktene ser delikate ut, forteller Marcelle Askew.

 

 

Ø-merket   Nyt Norgesvanemerket


Mange forbrukere bommer på økologisk merking

To av ti forveksler Svanemerket med Ø-merket, 1 av 10 tror at merkene Nyt Norge, Fair Trade, Grønt punkt betyr at produktet er økologisk. Hele 83 prosent av dagligvarekundene kjenner til Debios Ø-merke, og færre blander Ø-merket med andre merkeordninger enn tidligere.

 

– Vi er svært glade for at Ø-merket har så stor kjennskap blant dagligvarekunder. Dette bekrefter resultater fra tidligere undersøkelser om Ø-merket. I våre øyne er Ø den viktigste bokstaven i norsk landbruk, sier Roy Haugen, daglig leder i Debio.

 

Alle produkter med Ø-merket stammer fra produsenter som har blitt sertifisert av Debios revisorer og er godkjente med hensyn til økologisk produksjon.

 

Fotoet av den engasjerte økokunden er fra New Hope.

Annonsører

Samarbeidspartnere