Menn og kvinner med ulik tilnærming til økologisk mat

17.01.2012
Har kvinner og menn ulikt forhold til økologisk mat? Det er en forskjell mellom menn og kvinner - også når det gjelder å velge økologiske. Mens flere menn enn kvinner hovedsakelig kjøper økologisk på grunn av miljømessige fordeler og kvalitet, fokuserer kvinnene mer på helse og velferd. Det viser en analyse av FDB, skriver Økologisk Landsforening i Danmark.
- Dette kan være nyttig kunnskap ved økologisk markedsføring, men vi kjenner ikke til noen tilsvarende undersøkelser for norske forbrukere, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

Christin Koht på VG tv om dyrevelferd og for økologisk høner og egg.  Hun nådde nok også fram til mannlige seere.  Foto: VG tv.

 

Ulike motiv

Menn og kvinner har ulike motiver når de putter økologiske varer i handlevognen. Hvis du spør dem om hva som er hovedgrunnen til å velge økologisk, er det oftest menn som vektlegger miljø og kvalitet høyest, mens kvinner er motivert av helse og velferd. Det viser en undersøkelse blant 2045 representative utvalgte dansker som FDB Analyse har gjennomført for Coop og Økologisk Landsforening.

 

Mer presist, helse er mer motiverende for kvinner enn for menn når de kjøper økologiske grønnsaker og frukt, og kvinner vektlegger dyrevelferden mer når de velger Ø-merket melk, egg og kjøtt. For menn, derimot, er miljøhensyn ofte den viktigste faktoren når du skal velge økologisk melk, egg og kjøtt, og kvaliteten er ofte avgjørende for deres valg av økologiske grønnsaker og frukt enn hos kvinner.

 

Kvinner mer opptatt av dyrevelferd

- Det er nok kvinners myke sider som spiller inn når man velger økologiske grunn av dyrs velferd og helse, vurderer Helle Bossen, marked konsulent i Økologisk Landsforening, en forening for økologiske bedrifter, bønder og forbrukere.


- Vi vet fra tidligere studier at kvinner ønsker å ta vare på både barn og dyr ved å velge økologi. De vil vite at kyllingen som la eggene har hatt det godt mens den var i live, og de vil være sikre på at deres barn ikke får mat med rester av plantevernmidler, sier hun og fortsetter:

- Mennene derimot er mer fakta-orientert når de gjør sine valg. Derfor er det miljø og kvalitet som motiverer dem når de kjøper økologisk. For eksempel vet vi at det i gjennomsnitt er 30 prosent flere ville planter, insekter, fugler og andre dyr på økologiske gårder, sammenliknen med gårdet hvor man bruker sprøytemidler og kunstgjødsel. Og kvaliteten kan de smake selv, sier Helle Bossen.

 

Menn vil smake forskjellen

Denne tolkningen er livsstilsekspert Henrik Byager helt enig i. - Studier viser faktisk de tradisjonelle holdningene om hva menn og kvinner synes er viktig. For menn er argumentene for å velge økologi konkrete og rasjonelle. De skal kunne smake forskjellen, og se effekten. Kvinner er mer opptatt av myke verdier, og for de som vurderer de etiske og humanistiske argumenter tyngre når de kjøper økologisk, sier han.

 

Denne saken er opprinnelig laget av Økologisk Landsforening

 

Annonsører

Samarbeidspartnere