Miljø er viktigst

14.05.2012
I undersøkelsen "Global Corporate Citizenship Survey" sier 66 prosent av de spurte under 40 år at næringslivet må støtte miljøsaker.

 

63 prosent er villige til å betale mer for sosialt ansvarlige produkter og tjenester, ifølge Nielsen’s Global Corporate Citizenship Survey.

 

Undersøkelsen fokuserer på forbrukeres holdninger til "cause marketing", altså bruk av sosiale tiltak og miljøtiltak for å bygge en merkevare og øke inntjening. Den sosialt bevisste forbruker defineres av Nielsen som de som sier at de er villige til å betale ekstra for slike tjenester. 28 000 personer fra 56 ulike land svarte på spørsmålene i den globale undersøkelsen.

 

Resultatene fra undersøkelsen viser at sosialt bevisste forbrukere setter miljø høyest på listen over hva de er opptatte av (66 prosent), og synes at miljøvern bør støttes av næringslivet. Etter miljø kommer forbedring av opplæring og utdanning i matematikk, vitenskap, teknologi og ingeniørvirksomhet (56 prosent), og sletting av ekstrem fattigdom og sult (53 prosent).

 

Dyrevelferd ble nevnt som viktig av 45 prosent av respondentene. Regelverket for økologisk dyrehold setter høye standarder for dyrevelferd, og dette er et tema som stadig tiltrekker seg oppmerksomhet både fra forbrukere og media, melder vår søsterorganisasjon i Astralia, Biological Farmers of Australia.

 

- Resultatene er en fortsettelse av den positive trenden for økologiske produkter. Vi merker at bevisstheten fortsatt er stigende også i Norge, sier markedssjef i Oikos, Kristina Alnes.

 

Kilde: Nielsen

 

 

 

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere