Mindre salg med økologisk merking?

28.10.2009
Kjøper forbrukerne mer økologisk mat om den ikke er merket med et økologisk merke som norske Ø eller svenske Krav?

I Sverige har en undersøkelseblitt gjennomført, for å se på forbrukernes reaksjoneri forhold til økologiske varer med og uten KRAV-merket. Her kan det se ut til at flere kjøper økologisk om de ikke er merket med Krav.

Forskere ved Handelshøgskolen og Kongelige Tekniske Høgskolen i Stockholm har undersøkt interessen for å kjøpe Krav-merket mat i ulike butikker.

 

I uker hvor de hadde Krav-merket de økologiske varene, var andelen økologisk omsetning totalt 28,4 prosent - mot 31,5 prosent i uker uten Krav-merking.  Undersøkelsen omfatter 57 000 innkjøp.

 

I enkelte varegrupper økte salget når varene er merket med Krav. Dette gjaldt f.eks havregryn og knekkebrød, mens eksempelvis hakket tomat og ketshup solgte best uten KRAV-merket. 

 

 

Kersti Mathiassen er markedssjef i Oikos og følger daglig med på utviklingen av økologisk handel. Foto: Oikos.

Samme dobbelthet i Norge

  – Vi har samme dobbeltheten i Norge, sier markedssjef Kersti Mathiassen i Oikos. Mange av oss ser etter varer med Ø-merket og sparer tid på det, andre sjekker ikke disse varene i det hele tatt fordi de tror de er dyre, uten å gjøre en reell prissammenligning og uten å se på kvalitetsforskjeller.

 

- Denne forutinntattheten er en utfordring og vi som driver med økologisk informasjon har en svært viktig jobb å gjøre i forhold til å informere om hva det betyr at en vare er økologisk. Det er utfordrende å få fram produksjons- og kvalitetsforskjeller på butikknivå, hvor det meste av kommunikasjonen kun dreier seg om pris. 

 

 Ulik reaksjon på ulke varegrupper

- Det fakta at enkelte varer, slik som havregryn og knekkebrød, selger bedre med KRAV-merket på enn uten, kan henge sammen med at kundene som kjøper disse varene er mer opptatt av helse og dermed mer opptatt av de kvaliteter økologiske varer har, enn folk som kjøper ketchup.

 

- Folks kjøpsmotiver er svært sammensatt, men før man drar for raske konklusjoner, skal man være oppmerksom på at salget av økovarer har hatt en formidabel vekst i Sverige, med det økologiske merket til Krav som et gjennomgående kjennetegn, sier Mathiassen.

 

Folk har forutinntatte holdninger 

- Hvis en har tatt en beslutning om å kjøpe Krav eller ikke kjøpe Krav, så anvender man det som tommelfingerregel etterpå, sier Niclas Öhman, forsker ved Handelshøgskolen, til TT.

 

Öhman mener at mange forbrukere i forveien har valgt bort KRAV-merket fordi de oppfatter varene som dyrere, selv når varene ikke er det, derfor får tydeligere merking effekten at det blir lettere å velge bort KRAV-merkede varer.

 

- Man rekker ikke en gang å reflektere over pris og kvalitet, man har gjort det til en beslutning for seg selv. Det har blitt noe automatisk som man ikke en gang tenker over, sier Öhman.

 

Mener Krav bør endre merket eller informasjonen

Han mener att Krav-organisasjonen nå behøver å fornye sitt varemerke og eventuelt begynne å arbeide med under - eller systemvaremerker som ikke har fått dette stemplet hos forbrukerne som Krav-merket har fått.  

 

Krav mener at andre undersøkelser har gitt annet resultat 

Salget av økologiske varer har som sagt hatt stor økning i Sverige, så Kristin Cooper, pressansvarlig hos Krav, er ikke umiddelbart enig i at KRAV-merket er problemet. KRAV arbeider svært aktivt med forbrukerinformasjon og kunnskap om produktene er viktig i forhold til hvordan kundene velger. Undersøkelsen fra Handelshøgskolen er også en av flere, der andre viser motsatt resultat.

 

 

ICA i Sverige rapporterer om økning i økosalget.  Coop Sverige har hele 18 % vekst i september 2009 sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.  Foto: Oikos.

 

Stadig flere forbrukere velger å kjøpe KRAV-merka varer

Onsdag kveld viser barneprogrammet REA et innslag som handler om at forbrukerne velger bort KRAV-merkede produkter når de handler.  Men i Sveriges to største dagligvarekjeder, Coop og ICA, kjenner de seg ikke igjen i den beskrivelsen, salget av KRAV-merkede varer fortsetter å øke.

 

Til og med i september i år økte salget av KRAV-merka varer med 18 % sammenlignet med samme periode i fjor.  Salgsøkningen er bemerkelsesverdig ettersom 2008 var et rekordår da Coop økte økosalget med 45 prosent.  Også ICA øker sitt salg av økologiske varer.

 

Verken Kerstin Lindvall hos ICA eller Mikael Robertsson hos Coop sier de kjenner seg igjen i medias rapportering om at forbrukerne velger bort KRAV-merka produkter.

 

 

Link: http://www.krav.se/Hem/Senaste-notiser/?item_id=335181

 

Her kan du lese oppslaget og se debattinnlegg.  

Annonsører

Samarbeidspartnere