Monsanto bruker 25 mill kr mot merking av GMO i mat

29.08.2012
I California er det forslag om at mat basert på GMO-avlinger skal merkes, slik at forbrukerne skal kunne se dette når de handler mat. Nå bruker de store multinasjonale agri-selskapene midler for å stoppe innføring av slik merking.

Ville du ha kjøpt mais om den var merket med at den kom fra genmodifiserte planter? De store selskapene bak GMO-landbruket bruker nå store midler på å hindre at staten Cailfornia innfører krav om merking av GMO-mat.  Bildet viser GM-mais.

 

– Industrien bak genmodifiserte produkter som mais og soya er livredde for at forbrukerne vil slutte å handle produkter basert på GMO-avlinger, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. En rekke organisasjoner og hele det økologiske miljøet i USA jobber for innføring av GMO-merking av mat.  Det er helt utrolig at industriselskap skal hindre forbrukerne i å få informasjon om hva slags mat de kjøper, legger han til.

 

Monsanto som er et av de største globale selskapene innen produksjon av frøvarer som er genmodifisert og som er lisensbeskyttet, har alene bevilget 25 mill kroner til kampanjen mot lovforslaget om GMO-merking av mat. De andre store kjemiselskepene innen GMO-produksjon som Bauer og E.I. DUPONT er også stor bidragsytere i motkampanjen som så langt har samlet 13 mill US dollar, tilsvarende 78 millioner kroner.

 

Mer informasjon her

 

Annonsører

Samarbeidspartnere