Morgendagens gründere tenker økologisk!

21.11.2011
Fredag 18. november inntok over hundre ungdommer Næringslivets Hus og tok alle midler i bruk for å overbevise flere om å endre spisevaner og velge økologisk mat. I samarbeid med stifltelsen Ungt Entrepenørskap, deltok Oikos - Økologisk Norge som både oppdragsgiver og jury i konkurransen Grønt bord.

Grønt bord

Ungdommene var finalister i årets Grønt bord, som er et undervisningsopplegg for elever ved 9.trinn i faget mat og helse, initiert av Ungt Entreprenørskap Oslo. Over 700 elever, fra Abildsø, Brannfjell, Bjølsen, Bjøråsen, Karlsrud, Kastellet, Jordal og Ris skole, har jobbet i grupper og kjempet om å komme opp med den beste ideen for å få ungdom til å endre spisevaner.

 

Økologisk gründercamp

Grønt bord er organisert som en Gründercamp, hvor det blir gitt et oppdrag fra en bedrift/organisasjon som skal løses innen et kort tidsrom. Under finalen var Oikos - Økologisk Norge oppdragsgiver, som utfordret elevene til å: "utvikle en vare, tjeneste eller et konsept som gjør at flere velger å kjøpe økologisk mat".


Etter å ha fått en innføring i økologi av Marte von Krogh i Oikos, satt gruppene i gang med å utarbeide ideer til mulige løsninger, skrive forretningsplan, lage modell og forberede presentasjon - alt i løpet av en dag! Underveis ble det servert økologiske sandwicher og Vitalkost sponset desserten i form av økologiske müslibarer.

Bokstavlig kreativitet. Foto: UE

Hardt juryarbeid

Mot slutten av dagen presenterte gruppene løsningene sine for åpen sal og en jury bestående av Ellen Sethov (UE Oslo), Kim Sørensen (NITO), Marte von Krogh (Oikos) og Torstein Steffenssen Tjelle (Oikos). Juryen var satt til å kåre "Beste ide" og "Far out prisen" og de hadde ingen lett oppgave da det var utrolig mange gode forslag.

I "Far out prisen" var juryens oppgave å finne den gruppen som klarte å tenke "mest utenfor boksen", det vil si å sette kjente elementer sammen på en ny, spennende og ukjent måte. Flere av gruppene hadde elementer av dette, og det ble gitt hederlig omtale til gruppen "Q-galskap" som utviklet et konsept med en økologisk dag.




"Far out" vinnerne! Foto: UE

Øko-briller og sunt usunt

Vinnerne ble "Glasses to the people", som hadde laget et par briller som viser deg veien til de økologiske matvarene når du er i butikken. Gruppen ble premiert for å ha latt kreativiteten og fantasien jobbe godt, samt at de har tatt mange elementer og satt de sammen til et nytt produkt.

I prisen for "Beste ide", var det også kniving om seieren. To grupper fikk hederlig omtale og det var "Økologiske superhelter", for sin App til Smarttelefoner og lesebrett,og "Møkokort", som har laget et økokort, hvor du får fordeler og sparer penger ved å bruke dette når du handler økologisk mat.


Vinneren ble "Moikos Norway" som har tenkt seg et konsept som produserer økologisk fast food. Gruppen ble berømmet for å vise god gründer - og økologiånd, og for en spennende innfallsvinkel som setter økologisk mat i et nytt lys!

 

Denne saken er hentet fra Ungt Entrepenørskap sine sider, saken kan også leses her.

Annonsører

Samarbeidspartnere