Mye økonytt til dagligvaren

14.01.2011
Nå satser begge de store bransjeavisene for dagligvarehandelen på økologi. Handelsbladet annonserte denne uken at de skal skrive mer om økologi i 2011. Fra før av har Dagligvarehandelen god dekning av økosaker og flere gode økologibillag bak seg.

Oikos har møtt engasjerte journalister fra begge avisene. – Det er viktig å nå ut til handelen med informasjon om økologi, sier Kristina Alnes, markedssjef i Oikos – Økologisk Norge, vår erfaring tilsier at økosalget i en butikk avhenger mye av kunnskapsnivået og interessen til de ansatte, nå som begge bransjebladene satser tror vi på et økoløft i dagligvaren i 2011!

En vekst i økologiske nyheter i avisene tror Oikos fører til flere handlekurver fulle av økomat. Foto: Oikos - Økologisk Norge

Ny satsning for Handelsbladet

Handelsbladet fortalte i siste utgave, 11.januar, at de skal produsere to økobillag samt jevnlig dekke økologiske nyheter. De har fått 270 000 kroner i støtte fra Statens landbruksforvaltning til økosatsningen. De skriver at de skal synliggjøre potensialet i økologiske matvarer og hvordan økologi kan bli god butikk. - Vi ser frem til positive saker rettet mot kjøpmenn, det er viktig å få frem at økologi kan og bør være god butikk, sier Kristina Alnes. Redaktøren i Handelsbladet sier at han synes det skal bli gøy å gi økologi det omfanget det fortjener, - Økologi er en viktig del av miljødebatten og vår felles fremtid, sier han i Handelsbladet FK.

 

 

Les mer om Handelsbladet FK.

 

 

Dagligvarehandelen gode på økoinfo

Dagligvarehandelen har lenge skrevet mye godt om økologisk handel og har mange gode økobillag bak seg. De har mottatt støtte fra Statens landbruksforvalting for dette i seks år. De kan også skryte på seg å ha hele 67 000 lesere hver uke, og en dekning på 84 % i dagligvaredetalj. Handelsbladet har 8 % mindre dekning, kanskje dette spilte inn på avgjørelsen om å satse på økologiske nyheter.

 

 

Les mer om Dagligvarehandelen.

 

Viktig for markedsvekst

Det er viktig at de som jobber i dagligvarehandelen er oppdatert på økologisk informasjon slik at de kan svare kunder på spørsmål om økologiske varer. Vi ser også at de butikkene hvor det er god kunnskap om økologi, ofte legger i en ekstra innsats for å selge de økologiske varene, sier Kristina Alnes. Det er viktig at alle økologiske varer er merket og har god synlighet, en engasjert dagligvarehandel er viktig for å få dette til.  

 

- Vi ser frem til en god og bred dekning av økomarkedssaker og tror at dette vil bidra til å løfte markedet, avslutter Alnes.

 

Sist oppdatert 17.01.11

Annonsører

Samarbeidspartnere