Nederland opp 13 % på øko

27.05.2011
For tiende år på rad vokser det økologiske forbruket i Nederland. Omsetningen steg med over 13 prosent. – Dette er en høyere vekst enn vi har sett i andre EU-land, sier markedssjef Kristina Alnes hos Oikos – Økologisk Norge. Hun tror det skyldes kombinasjonen av høy miljø- og helsebevissthet hos hollenderne.

Foto:Big Photo free.

 

Økning i nesten alle land i Europa

De fleste land har hatt vekst, unntaket har vært Storbritannia og Norge. Særlig har veksten i Nederland vært stor i supermarkedene, rapporterer en nederlandsk markedsundersøkelse.

 


Mye gjennom supermarkedene

Av alle økologiske matvarer, som ble solgt i landet, gikk 45 % veien til forbrukerne gjennom supermarked. Disse butikkene opplevde i snitt en vekst på hele 19 %. I alt kjøpte nederlenderne økologisk mat for 5,9 milliarder norske kroner (752 millioner Euro). Det er 683 millioner NOK (87 millioner Euro) mer enn i 2009.

 


Grønt på topp

Poteter, frukt og grønnsaker står for 21,9 % av forbruket. Heretter følger melk med 17,1 % og kjøtt og kjøttprodukter med 14,9 %. Den største veksten siste året kom innen meierivarer.

 

I Norge går 82 % av den økologiske vareomsetningen gjennom dagligvarebutikker og helsekostbutikker. 18 % går gjennom andre omsetningskanaler som storkjøkken, gårdssalg, Bondens Marked og matfestivaler.

 

 

Denne saken bygger på en artikkel i Økologi og Erhverv.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere