Nestlé og Hipp utfordrer Ella's Kitchen

15.09.2012
Ella's Kitchen kom for et par år siden inn i en rekke norske butikker med ulike varianter av økologiske smoothies for små barn. Det ble en suksess. I høst kommer Nestlé med konkurrerende produkter, og Hipp er også ute med ny multipakke av økologiske Squeeze-varianter.

– Det har vært en eventyrlig vekst i omsetning av økologisk barnemat de siste to årene. Høstens slipp med Hipp som inneholder fisk, og Nestlé med økologiske smoothies gir et enda bedre utvalg i butikk, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.  – Er det noe norske småbarnsforelde begynner å forstå, så er det at de bør kjøpe økologisk barnemat for å gi barnet de sikreste og beste produktene. Når barna blir større er dessverre ikke foreldrene like flinke. Vi har sjekket i nærmeste butikk, Coop Mega på Skøyen. Her fant vi to typer av Nestlés økologiske fruktsmoothies sammen med svært mange varianter fra Ella's kitchen. Det betyr at produktene er ute i butikk, og nå er vi spente på hvordan dette slår ut på utviklingen av økologisk omsetning av barnemat, sier Reidar Andestad.

 

hipp-økologisk-fisk


Barnemat med fisk

Hipp kommer i høst for første gang med økologisk fisk på barnematglass; Pappas grønnsaks- og ørretfavoritt og Mammas grønnsaksrisotto med ørret.  Produsenten forteller at dette er de første økologiske fiskeproduktene for småbarn som er å finne i butikk.

70 % vekst

– De siste årene har barnematmarkedet vokst med 100 millioner, og det siste året har økoprodusenten Hipp økt salget med hele 17 %. 70 % av veksten innenfor barnematsegmentet de to siste årene kommer fra økologiske produkter, sier produktsjef Lise Bruusgaard til Handelsbladet. – Når det gjelder fiskeproduktene for barn har vi jobbet med å få tak i riktig produsent av økologisk fisk siden 2010, og vi planlegger flere produkter med fisk, sier hun.

 

Les mer her.

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere