Noen går foran

17.11.2011
-Noen velger å vise at det er mulig å ta miljø- og samfunnsansvar utover minstekrav i lovverket. Når det gjelder kosmetikk og vaskemidler har Coop tatt noen beslutninger etter føre-var-prinsippet som er prisverdig, sier seniorrådgiver i Oikos - Økologisk Norge, Maiken Sele.

Føre-var

Allerede i 1999 besluttet Coop at konserveringsstoffer, blant annet parabener som har en hormonforstyrrende effekt, ikke skal være å finne i produkter som kjeden selv produserer, skriver MyNewsDesk.com. De fortsetter med å si at bakgrunnen for beslutningen var den dokumenterte virkning mange av disse kjemikaliene har på kroppen.

 

-Det er fortsatt omdiskutert hvor god dokumentasjonen er, sier Maiken Sele i Oikos - Økologisk Norge, men vi mener at det er mye bedre å være føre-var, og unngå slike stoffer, så er man på den sikre siden. Coops krav til sine egne produkter er fortsatt strengere enn lovgivningen både i Norge og EU. -Vi skulle ønske at flere ville følge Coops eksempel, sier Sele. - I tillegg til å ikke bruke antatt skadelige konserveringssmidler, ville det vært flott om flere også brukte økologiske ingredienser i sine produkter, forklarer hun. Det er også en måte å ta miljø- og samfunnsansvar på, som mat- og landbruksminister Lars Peder Brekk også har poengtert tidligere.

 

Ut med parfyme, inn med gjenvunnet plast

Varesikringssjef i Coop Norge Handel, Marit Bjerkås, forklarer at Coop også var de første i Europa som faset ut de 26 allergiframkallende parfymestoffene som EU/Mattilsynet har liste over. - Det er virkelig flott at Coop har tatt et slikt ansvar, igjen noe til etterfølgelse for andre bedrifter. En slik proaktiv tilnærming er mye mer positivt enn å argumentere for at det "ikke er mulig". Coop og andre viser at det er fullt mulig. Et annet tiltak er at de tilbyr avfallssekker i gjenvunnet plast, jeg lurer på hvorfor ikke flere gjør det, avslutter Sele.

 

 

Relaterte lenker:

 

Sak om Forbrukerrådets undersøkelse av hormonforstyrrende stoffer i kosmetikk.

 

Vår side om økologisk kosmetikk

 

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere