Nordisk mat bedre enn middelhavskost?

21.11.2010
Ny forskning viser at typisk nordisk mat, som poteter, bær og vilt, kan være like sunt som såkalt middelhavskost for overvektige, skriver VG-søndag. Den kjente økologiske restauranten Noma står sentralt i utvikling av helsegunstige menyer med vekt på rotfrukter og bær fra Norden.
– Nå er tiden for god økologisk kålrot, poteter og gulrot, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge, som også viser til trenden med raw-food som vektlegger å ta vare på næring og smak i rotfruktene. Det er gøy når de økologiske råvarene løftes opp som helsegunstige for allle.

Kremet grønnsakssuppe kan være en vinner smaks- og helsemessig i følge ny forskning.  Du trenge ikke være kokkeutdannet for å lage den.

Ti råd å bryne seg på

Her er de ti kostholdsrådene som blir gitt:

  • 1. Mer frukt og grønt hver dag, og mye mer av bær, kål, rotfrukter, belgfrukter, poteter og krydderurter.
  • 2. Mer fullkorn, spesielt havre, rug og bygg.
  • 3. Mer sjømat.
  • 4. Mindre kjøtt, og da kjøtt av høyere kvalitet.
  • 5. Mer mat fra vill natur.
  • 6. Velg økologisk når du kan.
  • 7. Unngå tilsetningsstoffer i maten.
  • 8. Flere måltider knyttet til sesong.
  • 9. Mer hjemmelaget mat.
  • 10. Kast mindre mat.

 

100 fristende nordiske retter

I Danmark samarbeider nå Arne Astrup, som er en av verdens mest siterte fedmeforskere, med stjernegastronomer fra København-restauranten Noma, om å utvikle mer enn ett hundre fristende, sunne retter basert på «New Nordic Diet», eller Ny Nordisk Hverdagsmat (NNH) på norsk.

Prinsippene for kostholdet er utarbeidet som en del av verdens største forskningsprosjekt, det såkalte Opus-prosjektet. Dette er et tverrfaglig forskningsprosjekt som tar sikte på blant annet å forebygge fedme blant barn og unge. I august lanserte Opus en rapport med egne kostråd, basert på den såkalte nye, nordiske hverdagsmaten.

 

Ville bær og rotfrukter



Kort fortalt består kostrådene av typiske nordiske matvarer som blåbær og andre villbær, av kål, poteter, og av mat fra vill natur, som fisk, fugl og annet vilt. Videre anbefales det at kosten er hjemmelaget, uten tilsetningsstoffer, og gjerne økologisk, skriver VG.

 

Se hele saken hos VG

 

Noen enkle og gode oppskrifter

Oppskrift på god grønnsakssuppe finner du her

Oppskrift på rotsuppe er her

Annonsører

Samarbeidspartnere