Norge bedre på økodesign enn Danmark

08.04.2010
-Mange av de økologiske varene i Norge fremstår med moderne og tiltalende design, sier daglig leder i Oikos – Økologisk Norge, Reidar Andestad. Norge er ofte bedre på design på økovarer enn Danmark er. Men varene må ut i butikk og syns godt der for at omsetningen skal kunne gå opp
. NRK FBI har laget en større sak der de ser på økodesign i Norge og Danmark. En dansk rapport viser at de med mer moderne design burde kunne selge vesentlig mer.

 Bildet viser økologiske produkter fra Økologiske Norgården.  Økologiske Norgården har vunnet en internasjonal pris for sitt fine design på økoproduktene. Foto:Norgården.

 

Møllerens har skiftet ut sin gamle økodesign med ny, her ser du kornbrødpakningen.  Foto:Oikos. 

70- talls profil 

"Brunt, grått, beige og 70-talls" beskriver emballasjen på økologiske produkter. - En modernisering må til hvis salget skal bli bedre, mener eksperter på design og markedsføring som NRK FBI har snakket med.

 

 

I Danmark er brunt, grått og beige de mest brukte emballasjefargene på økologisk mat. Ofte er også designen ganske trist. Dette er en viktig grunn til at salget ikke tar av, mener flere eksperter som nettavisa 24 timer har snakket med.

 

Mel fra Holli mølle, de har også vunnet pris for godt design på seine produkter.  Foto:Oikos.

Valget tas på 5 sekunder

Forskning viser at kunder i gjennomsnitt ser på et produkt i fem sekunder før de bestemmer seg for å kjøpe. Adjunkt Jesper Clement ved Copenhagen Business School, som har tatt en doktorgrad i emballasjedesign, sier at mange økologiske varer framstår som gammelmodige.

Han mener at dårlig kontrast, for mye tekst og overdreven merking gjør varene nærmest usynlige i butikkhyllene. Dermed taper de i konkurransen om kundenes oppmerksomhet.

- Innpakningens evne til å stikke seg ut blant andre emballasjer er avgjørende for valgene våre, sier Clement.

 

 

Behov for moderne design med tydelig økomerking

Daglig leder Reidar Andestad i Oikos, den norske fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk, er enig i at innpakning og design kan være en utfordring for produsentene.

- Balansegangen går mellom det å være moderne og det å tydeliggjøre hva som gjør de økologiske varene spesielle, sier Andestad. - Det viktigste er at forbrukerne på en veldig enkel måte forstår at produktet er økologisk, sier han til NRK FBI.

Her er økologiske baguetter hos Ica,  tiltalende presentert.  Foto:Oikos.

 

Norge bedre enn Danmark

Norgårdens prisbelønnede emballasje får ros fra danske eksperter.

Markedskonsulent Gitte Hvoldal fra Økologisk Landsforening konkluderer med at utvalget av økologiske produkter er lavt i Norge, men at varenes design ofte er bedre enn i Danmark.

Spesielt roser hun emballasjen på produkter fra Norgården, Holli mølle og I love eco-serien fra Ica.

 

Her er Knorrs smakfulle økologiske tomatsuppe, for mennnesker i farten.  Foto: Oikos.

 

Viktig med aha-opplevelse

- Emballasje er en utfordring for alle typer produkter. Tilsvarende kritikk om "gammeldags design" har også kommet mot de såkalte fairtrade-varene, sier professor Arne Nygaard som leder senteret for varehandelsstudier ved Handelshøyskolen BI.

- Fargekombinasjoner og produktutforming er viktig for salget. Men det er ingen automatikk i at man får suksess ved å imitere andre produkter og sortimenter som selger bedre, sier Nygaard.

Han mener dette også handler om en læringsprosess i markedene. - Noe av poenget med økologisk mat er jo at forbrukerne får en aha-opplevelse som er viktig når de skal handle, sier han til NRK FBI.

 

Les og diskuter saken her på NRK FBI

Annonsører

Samarbeidspartnere