Norge verdens beste økoreisemål?

17.11.2010
Norge ble i høst kåret til beste økologiske destinasjon av det anerkjente kinesiske reiselivsbladet TravelWeekly China. Norge vant med dette over Sveits og New Zealand som var nominert i samme kategori.

–Kåringen gjenspeiler trolig profilen Norge har i utlandet som et rent, miljøvennlig og vakkert land, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos – Økologisk Norge til Dagligvarehandelen. Sannheten er at det er lite økologisk mat i turist-Norge, men at potensialet for å øke dette er stort. Flere må satse slik som hotellkjedene Choice og Scandic.

Nordgard Aukrust i Lom er et godt eksempel på en vakker økologisk gård som også har et gårdsutsalg. Slike steder må vi lose turistene til og få flere av , sier Kristina Alnes i Oikos i forbindelse med at Norge i høst fikk prisen som beste økologiske reismål.  Foto: Nordgard Aukrust.

 

Økologiske måltider må bygges

Selv om hotellene går foran som økoforbrukere, må de kunne tilby flere økologiske måltider enn frokost framover. Det økologiske tilbudet bør også gjelde hele året og dermed prege konferansepakkene.  For spisesteder må det bli enklere å presentere økologisk mat og informasjon om slike spisesteder må spres bedre. Alnes viser til Økogaiden til Ren Mat som har en årlig opdatering av slik informasjon.  Gårdsbutikker og gårdsbesøk bør utvikles som en del av Norge som et miljøvennlig turistland.

 

Reise til Norge på grunn av økomat?

Kan økologisk mat bli en grunn til å reise til Norge?  Det kan det godt bli, ikke minst på grunn av mange fine økologiske gårder med et stort potensiale for mat og naturopplevelser, sier Kristina Alnes.  På serveringssiden skjer det også spennende ting.  Vi har for eksempel Godt Brød,Food story, Kolonihagens kafeer og det åpnes nye økologisk gourmet restaurant i Oslo.

 

 

Norge er stolt over prisen

- Vi er svært stolte over å ha vunnet denne prestisjefylte prisen. Over 800 000 kinesiske online brukere har vært med og stemme oss frem i denne harde konkurransen. Denne prisen viser at Norge har en sterk posisjon i det kinesiske markedet, sier Per Holte, markedssjef i Kina i intervju med NTB.

Med 1,3 milliarder innbyggere utgjør Kina et svært viktig reiselivsmarked. Kinesernes kjøpekraft styrkes som følge av fortsatt økonomisk vekst og en sterk valuta.

- Kineserne reiser mer til utlandet nå enn hva de gjorde før. Denne prisen er derfor svært positiv i forhold til det arbeidet vi gjør med å øke profileringen av Norge som destinasjon i Kina, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

 

Populært bransjeblad


TravelWeekly China, som organiserer den årlige utdelingen, TravelWeekly China Travel & Meetings Industry Awards, er det ledende magasinet for reiselivsnæringen i Kina. Siden utdelingen begynte i 2002, har prisutdelingen vunnet tiltro for å være en av industriens mest rettferdige, åpne og kreative utdelinger.

 

Hard konkurranse


TravelWeekly China skal gjennom denne prisen fremheve de beste destinasjonene og reiselivsbedriftene. Vinnerne blir først nominert av et panel av profesjonelle dommere før de blir stemt på av lesere av TravelWeekly China. Kriteriene for å vinne er høye. Et utmerket produkt og en fremragende service i tillegg til enestående prestasjoner og sterk konkurranseevne er noen av dommernes kriterier for å vinne.

 

Stort potensial

 
Antall kinesiske utenlandsreiser er ventet å øke til hele 100 millioner i 2015.

-Kina har et stort potensial, og vi har satset tungt i Kina i forbindelse med Expo 2010. Vi håper Expo og denne prisen vil gjøre sitt til at Norge blir et enda mer attraktivt reisemål for kineserne i årene fremover, avslutter Tuftin i intervju med NTB.

Relaterte lenker:

http://www.innovasjonnorge.no/ 

 

http://www.ntbinfo.no/pressrelease/detail.do?pressId=15784&type=thisweek&searchKey=1&languageId=NO&pageIndex=1

Annonsører

Samarbeidspartnere