Norsk støtte til økologisk handelsutvikling

04.10.2011
Den økologiske verdensorganisasjonen IFOAM arrangerer en global konferanse, GOMA, i februar 2012 i Nürnberg, Tyskland. Konferansens tema er hvordan økologiske produkters markedsadgang kan forbedres. Norad er største bidragsyter til konferansen og fikk applaus for dette på den økologiske verdenskongressen som nå foregår i Sør-Korea.
– Det er viktig at Norad støtter inntekts- og omsetningsmuligheter for økologiske produsenter i Sør, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

Bred samling

GOMA-konferansen blir gjennomført 13-14.februar 2012, rett før den årlige BioFach i Tyskland. IFOAM er arrangør  i samarbeid med UNCTAD og FAO, i partnerskap med BioFach. I 10 år har FAO, IFOAM og UNCTAD arbeidet med handelsbarrierer som ofte hindrer at økologiske varer når fram i aktuelle markeder. Nå samles et utvalg av ledere fra private og offentlige virksomheter for å se på alt fra økologiske standarder for produksjon, til markedsføring, eksport- og importmuligheter. Innledere kommer fra Brasil, Buthan, Canada, Kina, Costa Rica, Frankrike, Storbritannia, India, Nederland, Sri Lanka og USA. Representanter for internasjonale organer som EU, IFOAM, International Trade Organization, International Accrediation Service og Pacific Island Community vil også bidra.

 

Styreleder i Oikos - Økologisk Norge, Jakob Bjerkem (til venstre), forsker Anne-Kristin Løes fra Bioforsk Økologisk og daglig leder i Oikos, Reidar Andestad, på IFOAM Organic World Congress i Sør-Korea. Foto:Oikos.


Her finner du program og mer informasjon om Let the Good Products Flow, Global Organic Market Access in 2012 and Beyond.


Støtter mer enn konferanse

Norad støtter ikke bare IFOAMs konferanse når det gjelder økologisk landbruk og omsetning. Oikos-Økologisk Norge driver et utviklingsprosjekt i Zambia, som Norad har støttet siden 2006. Prosjektet Organic Development in Sub-Saharan Africa (ODISSA) har hovedsakelig fokusert på økologisk landbruk, med kurs og oppfølging for småskala bønder, landbruksrådgivere, frivillige organisasjoner, offentlig ansatte og universitetsansatte samt studenter. Fra 2011 fokuseres det litt mer på markedsføring og salg.

Annonsører

Samarbeidspartnere