Nortura satser videre på økologiske Norgården

20.10.2011
Nortura har drøftet sin satsting på økologiske produkter og blant annet vurdert om de skal fortsette med et eget økologisk varemerke, Norgården. Konklusjonen fra konsernledermøte tirsdag er at de fremdeles vil satse på spesialvarestrømmer, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundquist. –– Det er systematisk salgsarbeid over tid som gir resultater, sier daglig leder Reidar Andestad, i Oikos – Økologisk Norge, som mener det er viktig at Økologiske Norgården blir videreført

Norgården økologisk fårepølse


Hvorfor Økologiske Norgården viktig?

Det er viktig fordi det aller meste av økologiske kjøtt blir formidlet gjennom Nortura og økologiske bønder er medeiere i selskapet, samtidig gjør en rekke aktører som Grøstad Gris og Holtet Kylling en stor jobb med sine økologiske produkter. Skal vi ha et bredt utvalg og et stort volum på økologiske kjøttprodukter framover så er det Nortura som vi forventer kan gjøre den jobben, legger han til.

 

 

Det er to ting som bør være viktige for Nortura om de vil lykkes

Det er to ting som er viktige om Nortura skal lykkes bedre med økologiske Norgården, sier Reidar Andestad. Det ene er at hele Nortura organisasjonen bidrar til økt salg og distribusjon av produktene, sier Reidar Andestad, som forventer vekst innen økologisk kjøtt, og her har Nortura den dominerende posisjonen. Vi får mange rapporter om at Nortura ikke kan levere eller ikke en gang informer om at de har økologiske produkter, sånt blir det lite salg av. Uansett om en har Gilde produkter med Ø-merket eller en varegruppe under Norgården-navnet, så må Nortura organisasjonen bedre selge og levere gode økologiske produkter til de som etterspør det.

 

Det neste er at alle som selger eller bruker økologisk kjøtt, butikk er flinkere til bestille regelmessig og helst med langvarige avtaler, slik at Nortura kan kjøre en planlagt produksjon og distribusjon. Det skal ikke mye til før flere av de produktene som vi bare periodevis ser i butikk kan bli faste, legger han til. Det er også grunn til å peke på at Norgården gjør det bra på flere produkter som økologiske egg, fårepølse og kjøttdeig.

 

Dagligvarekjeder og storkjøkken må samtidig bli flinkere å legge inn bestillinger i god tid slik at Nortura kan opprettholde en jevn produksjon og levering på sine økologiske hovedprodukter, legger han til. Nortura er et stort selskap som viser at de ikke så lett kan snu seg rundt og levere noe fort, derfor må bestillerne av vare blir flinkere til å ta hensyn til det når de legger inn sine bestillinger. Mange forbrukere etterspør den prisbelønte økologiske leverposteien til Norgården, det er svakt gjort at butikkene ikke klarer å ta den inn i sitt sortiment, sier Reidar Andestad.

 

Nortura og timing

Nortura var svært uheldig med timingen på lansering av Norgården. Dette kom ut i markedet rett før finansnæringen og kt satsing på lavprisbutikker i Norge. Samtidig er Norgården en suksess på flere områder. De kanaliserer den største mengden av økologisk kjøtt-mat i Norge, de har vunnet priser for design og de har vunnet priser for smak.

 

Norgården uten nitritt

Nå når markedet for økologiske produkter viser ny vekst i Norge, bør de gi nye muligheter også innen omsetning av økologiske kjøttprodukter, sier Reidar Andestad. Oppmerksomheten rundt dyrevelferd er økende og her vil økologisk produksjon vanligvis være å foretrekke for forbrukerne, slik det er innen økologiske egg. Alle produkter fra Økologiske Norgården selges uten nitritt, det bør helsebevisste forbrukere merke seg, sier han til slutt.

 

.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere