Ny stor økovekst i Danmark

17.04.2010
Coop Danmark rapporterer om ny stor økologisk vekst de første månedene i 2010. De snakker om en vekst på hele 20%, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos -Økologisk Norges, som blant annet har møtt Coop Danmark i helgen. Det er særlig en stor salgsøkning i produkter i den økologiske merkevareserien Änglamark, som også Coop Norges butikker har.
I Norge rapporterer kornsernsjef Sverre Leiro i Norgesgruppen med at forbrukerne vender tilbake til supermarkedene. -Denne endringen i alene i kjøpsadferd hos norske forbrukerne vil trekke opp omsetningen av økologiske vare her i landet, sier Kristina Alnes, fordi økovareutvalget er mange ganger større i butikker som Meny, Mega, Obs og Ultra enn i Kiwi og Rema 1000.

Markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge -  rapporterer om ny stor økovekst i Danmark.  Hun gleder seg også over melding fra Norgesgruppen om at forbrukerne i Norge  vender tilbake fra lavutvalgsbutikkene til supermarkedene med mye bedre økovareutvalg, dette vil alene vil bidra til at  økohandelen vil øke i Norge, sier hun. Oikos bilde

 

Katrine Milman er CSR manager i Coop Danmark, hun forteller om 20% økovekst de første månedene i 2010.  Oikos bilde.

 

Vi gjør hva vi kan, vil du være med?

Dette er slagordet som Coop Danmark nå bruker.  -Coop er førende på økologi i Danmark, sier CSR manager Katrine Milman til den norske delegasjonen fra Varehandelens økologigruppe i København i helgen.  Änglamark produktene går godt i markedet.  Det gir en felles grafisk identitet rundt våre økologiske produkter. Coop Danmark vil doble salget av Änglamark før 2011.  Vi vil også redusere våre miljøutslipp og redusere klimagassutslippene med 12%.   I 2007 hadde Coop butikkene 51,2 % av den økologiske omsetningen i Danmark.  De regner med at andelen er større nå.  Også inne Fairtade produkter satser Coop Danmark og vil ha minst 25 nye produkter og doblet salg i løpet av 3 år.

 

Øko i Coop Danmark

Andelen økologiske varer i de ulike Coop butikken er slik: Irma over 20%, Kvikly og Super Brugsen med ca 6% og Fakta, Lokal Brugsen og Daglig Brugsen ligger på mellom 3-4%.  Fordeling i Coop  på varegruppene med over 30 % økologisk andel er slik:

Melk 49%

Egg 33%

Barnemat 93%

Mel 35%

Kålrot 30%

 

Hva kan bli bedre

-Vi har ikke lyktes med å lage et økologisk brød som godt nok til å forsvare den nødvendige prisen, sier Katrine Milam i Coop Danmark.  Her må vi opp med bedre kvalitet.  Coop har ikke eget bakeri Danmark, noen av butikkene har det. Kyllinger og kjøtt har vært en annen utfordring. Det må være sammenheng mellom kvalitet på økologisk kjøtt og prisen på produktene, her kan selskapet bli bedre, sier Katrine Milman. 

 

Danmark er ikke bedre enn Norge på økologisk kjøtt

- Av butikkene vi besøkte i Danmark var det bare Irma som hadde noe utvalg å snakke om innen økologiske kjøtt varer og pålegg, sier Kristina Alnes.  Det var overraskende i kjøttlandet Danmark.  Her kan Norge ligge foran Danmark med produkter fra Grøstad Gris og Norgården, sier hun, og ber forbrukerne etterspørre dette i sine butikker.

 

Bildeglimt fra norsk økostudietur til Købehavn

 

Dette var godkjent, sier Øivind Skogsholm Hansen fra Godt Brød i Norge hos en spesialbaker i København.  Ellers var han ikke imponert over utvalget av økologiske brødvarer i danske butikkene. Oikos bilde
Vil vi finne dette skiltet utenfor ICA sine butikker i Norge?  Her er Merete Killi Hagen på økovarehandlenes studietur til Købehanvn.  Oikos bilde.
Ole Andre Myrvold fra Coop Norge sjekker Änglamark-produktutvalget i danske Coop-butikker. Vil de klare å følge opp suksessen Coop i Danmark har med Änglamark-produkter? Oikos bilde.
Det ble mange dybdesøk i danske melkedisker for Rørosmeieriet sin sjef, Trond Villhelm Lund.  Han var imponert over økomelk produktene i danske butikker.  Her med en økomelk som både har Änglamark logo og Thisemeieriet sin logo. Oikos bilde

Annonsører

Samarbeidspartnere