Ny trendrapport: Økologisk er framtida

11.06.2015
Framtidas forbrukere vil ønske et større utvalg av økologiske varer og de vil kjøpe betydelig mer økomat enn i dag.

Økologisk mat utgjør ca åtti prosent av matforbruket blant trendsettende dansker i dag. De er et bilde på framtidas forbrukere, i følge byrået Firstmove som har laget en ny rapport for danskenes Økologisk Landsforening.

God indikator
- Salget av økologiske varer har vokst sterkt i mange år på rad, og den høye økoandelen blant trendsetterne gir oss en god indikator på at denne utviklingen vil fortsette, mener markedskonsulent Helle Bossen i Økologisk Landsforening.

Sunt og naturlig
Ifølge studiet, forbinder trendsetterne blant annet økologi med sunnhet, naturlighet, grundig kontroll og hensyn til dyr og natur. Deres øko-andel i forbruket av basisvarer som grønt, melk, egg, smør og kaffe ligger helt oppe på nesten 100 prosent. Også hos de som er studenter.

Ærlig og ordentlig
- Kvalitet og naturlighet er noen av de verdiene som preger trendsetternes valg av matvarer. De legger vekt på ærlighet, ordentlighet og omtanke, og de vil vite hvor maten kommer fra. Det matcher godt med økologien, sier Kirsten Poulsen, innehaver av byrået Firstmove.

Må utvikle økoproduksjonen
– Trendsetterne er de som erfaringsmessig handler først på nye verdier og trender som er på vei til den brede befolkningen. Rapporten fra Firstmove gir oss et godt innblikk i hvordan økologien skal utvikle seg for å leve opp til ønskene fra framtidas forbrukere, sier markedskonsulent i Økologisk Landsforening, Helle Bossen.

Les hele rapporten HER

Kilde: Økologisk Landsforening

Tekst: Marit G. Wright
Foto: Økologisk Landsforening

Annonsører

Samarbeidspartnere