Nyhet fra Tine: Cultura Økologisk Naturell

09.05.2011
Nå er den i butikkene, Tines nye Cultura serie, der naturell utgaven er økologisk. Det er også naturell som har vært bestselger for Tine av Cultura produktene. Nå gir Tine forbrukerne en ny grunn til å velge denne, siden den er økologisk. De andre produktene i Cultura serien er tilsatt smak og D-vitamin.
- Den nye økologiske Cultura naturell er et produkt som vil passe til matlaging, til smoothies og til frokostblanding, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos – Økologisk Norge. Den vil erstatte noe av tapet mange har opplevd etter at Tines Yoghurt naturell ikke lenger er i handelen. Det er lenge siden Tine kom med et nytt økologisk produkt til butikk, så vi er svært spent på forbrukernes respons, sier han.

-Nå kan forbrukerne glede seg over et nytt økologisk produkt fra TINE, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.  Cultura økologisk naturell er alt ute i butikkene.  Foto:  TINE. 


Årlig 4,5 mill liter Cultura

I dag produserer TINE ca 4,5 millioner liter Cultura i året, av dette er 2 millioner liter naturell som fra mai av er økologisk. + 3 frukt-/bærvarianter som er produsert på konvensjonell melk, det er naturell økologisk, jordbær, pære og skogsbær. Det kommer reklamekampanjer, også for det økologiske alternativet! Alle får nytt og friskere design, alle får kork, forteller nytilsatt senior markedssjef Siri Heggedal i Tine som jobber med både økologi og med geit. Mest med økologi, forteller hun.

 

 

Siri Heggelund er tilsatt av TINE for å få fart på økosalget og for å få ut flere økoprodukter fra selskapet.

 


TINES økoambisjoner står fast

-Tine sin ambisjon om 6% økologisk andel står fast, forteller Siri Heggedal. Produksjonen av økologisk melk hos bonden øker og leveringsevnen er styrket. Rådgiverne har gjort en god jobb. TINEs fokus nå er å øke anvendelsen av økomelken. 38% er for lite! Spisefaktaundersøkelse viser at betalingsvilligheten og og interessen for miljø/økologi har gått ned siden finanskrisen. Det er imidlertid de moderne og endringsvillige, idealistiske forbrukerne som kjøper økologisk. Her finner du også opinionslederne. Det gir håp for de økologiske produktene, framhever Siri Heggelund.

 

Smakspopulære Tines økologiske lettrømme har stadig økt salg.  Foto:  TINE


Tines har suksess med økologisk lettrømme

Markedstall fra AC Nilsen viser det siste året en framgang for økologisk  søtmelk, mens det er en liten tilbakegang for søtmelk totalt i det norske markedet. Les mer om dette her. Lyspunkter er TINEs økologiske lettrømme som fortsatt har volumvekst og det kan se ut som Tine Økologisk Kefir har stabilisert seg på tross av manglende rekruttering til kategorien. TINE arbeider konkret med flere økologiske produkter innen kategorier som matlaging og barnemat, legger hun til.

 


Konklusjonen om TINE og økologiske produkter

TINE satser på økologiske produkter. Opprettet en egen stilling med ansvar for økologi og geit. Strategisk holdning er å løfte de økologisk alternativene, forteller en engasjert Siri Heggelund til Oikos-siden.

 


Hva inneholder Cultura produktene?

Ingredienser er:

Økologisk lettmelk, Lactobacillus acidophilus La-5, Bifidobacterium Bb-12.

 

Næringsinnhold per 100g:

energi 189 kJ (45 kcal)
protein 3,4 g
karbohydrat 4,5 g
fett 1,5 g
riboflavin 0,15 mg (11 %')
kalsium 115 mg (14 %')
fosfor 90 mg (13 %')
jod 16 µg (11 %')
' av referanseverdien

 

 

Her kan du lese mer om Tines økologiske produkter

 

Annonsører

Samarbeidspartnere