Nytt rekordår for Rørosmeieriet

07.02.2014
Økologiske Rørosmeieriet har tredoblet driftsresultatet siste år. – Før sa jeg at det går brukbart. Nå må jeg vel si det går bra, sier en blid meieribestyrer Trond Vilhelm Lund til oikos.no

Trond Vilhelm Lund er meieribestyrer  i Norges eneste heløkologiske meieri.
Nå selger Rørosmeieriet tradisjonsrike, økologiske melkeprodukter alt remmer og tøy kan holde.

Tredoblet resultat

Siden den spede starten i 2001, har de lagt stein på stein og bygget opp produktspekter og distribusjon på en solid plattform. Rene økologiske råvarer og tradisjonelle prosesser uten juks, gir kvalitetsprodukter med smaken i høysetet. Det ser ut til å betale seg.

– Nå river kundene på Østlandet nærmest produktene ut av hendene på oss, sier den fornøyde meieribestyrer til oikos.no.

Regnskapstallene fra 2013 viser fantastiske 45 millioner i totalomsetning og et driftsresultat på 3,5 millioner. Det betyr at omsetningen i 2013 har økt med 28,5 prosent fra året før og driftsresultatet er omtrent tredoblet.

– Jeg må vel nå, i stedet for å si at det går brukbart, begynne å si at det går bra, medgir Lund.

Like mye i år

– Vi forventer faktisk at denne trenden vil holde seg også i inneværende år, forteller Lund. – Vi har flere nye avtaler som vil sikre omsetningen framover. Fjord1, som driver fergene på Vestlandet, vil bruke vår Tjukkmjølk i sine sveler. Dette betyr en solid volumøkning og millionomsetning bare der, ifølge Lund.
Alle Rica-hotellene tilbyr Røros Yoghurt til sine frokostgjester og stadig flere Røros-produkter er inne på kjedebutikkenes bestillingslister. Det bedrer tilgjengeligheten over hele landet.

En reforhandling av distribusjonsavtalene trekker og i positiv retning. – Grossistene henter varene selv på rampa her hos oss. Jeg tror kanskje også at butikkene er flinkere til å fylle opp hyllene når varene kommer fra eget lager, filosoferer meieriets mann.

Lydhøre

I løpet av de siste årene har dette unike meieriet investert flere millioner i produksjonsanlegget og gjort flere gode grep. Og de lytter til kundene sine.

– Vi vil ha økologisk naturell yoghurt, sa kundene.

I fjor lanserte meieriet sin egen nyutviklede Røros Yoghurt Naturell, blant annet basert på den unike tettekulturen.
I første omgang selges den i 2-liters spann, og nå er den å få i en del butikker og altså til frokost på alle Rica-hotell.

– Økologisk fløte må vi ha, sa flere restaurantkjøkkenkunder.
Nå selges Økologisk Røros Fløte i literskartonger, først og fremst til gourmetrestauranter, storkjøkken og i lokal dagligvare, men også enkelte gourmetbutikker i Oslo har Røros økologisk fløte i hyllene.

Ekstra lett

Også Ekstra lett melka som Rørosmeieriet produserer for Coop Änglamark, selger godt. – Coop vil nå ha Änglamark Ekstra lett melk i alle sine Extra-butikker, og i år planlegger de å mangedoble antallet butikker i den kategorien, forteller meieribestyrer Lund. – Det vil også bety mye for oss.

– Produksjonen av Ekstra lett melk for Coop bidrar til at vi får en bedre utnyttelse av råvaren, forteller markedssjef Gunhild Sun Bellsli.

For alt henger sammen: Når meieriet selger ekstra-lett melk, sitter de igjen med en betydelig mengde fløte, som de utnytter til rømme- og smørproduksjonen.

– God råvareutnyttelse betyr mye for at driftsresultatet er blitt så bra, påpeker markedssjef Bellsli.

Ingen snarveier

Rørosmeieriet henter sine råvarer fra økologiske gårder i fjellregionen og nærliggende områder, og produktene lages med utspring i tradisjonsmat fra Rørostraktene, uten noen industrielle snarveier av noe slag. I takt med naturen, helt enkelt.

– Vi merker helt klart at økologisk mat er mer i fokus, sier markedssjef Gunhild Sun Bellsli til oikos.no.  – Folk vil ha rene, naturlige råvarer, og det vet de at de får med våre produkter.

Annonsører

Samarbeidspartnere