Økende marked for økologiske kjøttvarer

09.01.2014
Sunn, solidarisk og miljøvennlig mat er en økende trend som gir vind i seilene for salget av økologiske varer. Nå stiger etterspørselen etter kjøtt, og en ny produktserie er lansert. – Dette er gledelig, men tilbudet av økologiske kjøttvarer er fortsatt for lite synlig i butikk, mener daglig leder Regine Andersen i Oikos - Økologisk Norge.

Trenden nå i 2014 går i retning av mer sunn, solidarisk og miljøvennlig mat, meldte nrk.no nylig, og Nationen kunne i forrige uke fortelle om lokale økologiske kjøttbedrifter, som ikke klarer å levere nok til å dekke etterspørselen etter sine produkter.

Økt etterspørsel

Også markedsregulator Nortura har registrert den økte etterspørselen etter økologisk kjøtt. I fjor endret de sin økologiske satsing, da Økologiske Norgården ble faset ut og Gilde Økologisk ble lansert.

- Vi opplever nå at markedet for økologisk kjøtt og egg er i positiv utvikling, sier kategoridirektør i Nortura, Rolf Fjeldheim til oikos.no.

- Det er gledelig at Nortura har startet en ny satsning på økologiske kjøttvarer og flott at det nå kommer flere produkttyper på markedet, sier daglig leder Regine Andersen i Oikos - Økologisk Norge. - Men dette tilbudet er lite kjent, og det er behov for tydelig markedsføring av produktene slik at kundene finner fram til dem, fortsetter hun. - Ellers kan satsningen fort slå feil.

Begrenset kapasitet

En del av Norturas økologiske kjøttprodukter - med betegnelsen 'Naturlig Godt' - ble lansert over hele landet i 2013, men ikke alle.
- På grunn av begrenset volumkapasitet, ble en del produkter kun lansert i Østlandsområdet, medgir Fjeldheim. - Noen produkter har vi rikelig av, mens til andre produkter, for eksempel leverposteien, har vi begrenset tilgang på økologisk råstoff.

Demo og stunts

Det er altså det som kalles markedsmessige årsaker, i klartekst underdekning på enkelte råvarer, som er årsaken til at Nortura ikke har gått ut med store nasjonale kampanjer på sine økologiske produkter.

- Vi har i stedet satset på demoaktivitet i samarbeid med Oikos og hatt noen andre "stunts" i Østlandsområdet, forteller Rolf Fjeldheim, som også kan røpe at de i nær framtid lanserer en liten kampanje i samarbeid med Burton Mountain Festival på flere skiplasser i vinter.

Positiv utvikling

- I år vil vi lansere enda flere økologiske produkter nasjonalt. Allerede i februar kommer vårt økologiske bacon, og vi jobber kontinuerlig med å utvide sortimentet, fortsetter Fjeldheim.

- Vi har opplevd enkelte mindre leveringsutfordringer i året som har gått. Men alt i alt er vi godt fornøyd med vår nye økologiske satsning og produktene er blitt tatt godt i mot i markedet, avslutter Fjeldheim.

Foto Wanda Widerøe
Tekst Marit G. Wright

Annonsører

Samarbeidspartnere