Øko-boom i Danmark og Sverige fortsetter

16.09.2015
Salget av økologisk mat øker voldsomt i våre naboland. I første halvår 2015 er salget av økologisk frukt og grønnsaker steget med 35 prosent i Danmark og det totale økomatsalget har økt med cirka 50 prosent i Sverige. Hva skjer i Norge?

I Danmark melder dagligvarekjedene om salgsstigning på 35 prosent i første halvår 2015. Det betyr at salget av økologisk frukt og grønt er femdoblet på 10 år. Den store etterspørselen betyr at kjeder som blant annet Dansk Supermarked og Irma velger å bare kjøpe inn den økologiske utgaven av bestemte frukter og grønnsaker, som vi skrev om i forrige uke.

- Vi solgte nesten ingen konvensjonelle gulrøtter og bananer, og derfor tok vi sjansen og traff et valg på vegne av våre kunder. Siden uke 33 har vi utelukkende solgt økologiske bananer og gulrøtter i butikkene, og det har faktisk fått salget til å stige - vel å merke uten vi har satt prisene ned. Mengdemessig er salget av gulrøtter steget med cirka 20 prosent, sier Varesjef i Irma, Steen Haubjerg.

Det samme bildet tegner seg i Sverige. Etter rekordåret 2014 med 38 prosent stigning i det økologiske salget, fortsetter salget i 2015 med å stige til nye høyder. I det første halvår av 2015 er salget av økologisk og KRAV-merket mat økt med cirka 50 prosent. Det betyr at økoandelen i detaljhandelen i Sverige per i dag er på 7,5 prosent - bare en halv prosent under de verdensledende danskene med 8 prosent.

Hvorfor rekordsalg?
Forklaringen på rekordsalget i Sverige er ifølge kjedene at det er en voksende forbrukerinteresse for økologisk og KRAV-merkede matvarer. Salgstigningen er drevet av forbrukerne og deres interesse for helse, matens opprinnelse, og økt fokus på å unngå kjemiske sprøytemidler.

Også i Danmark forklares den store stigningen i salg av økologisk frukt og grønnsaker med økt interesse hos forbrukeren, særlig for å unngå rester av kjemiske sprøytemidler.

Synlighet og større økologisk sortiment
En annen årsak til de flotte veksttallene i Sverige er at de økologiske produktene er blitt mer synlige i butikkene og i markedsføringen.

- Mange nye økoprodukter er blitt lansert i 2015 og flere store markedsføringskampanjer har i høyere grad synliggjort økologiske matvarer. Grønne trøyer, grønne lapper på hyllekanten og øko-coacher i butikkene er noen nye markedsgrep som gjennomføres. Økningen i salget er særlig tydelig i volum. Antall hyllemeter med økomat i butikkene øker. I tillegg har de tilgjengelige råvarene økt på flere områder, som salat, bananer og egg. Det gjør at markedets etterspørsel bedre kan etterkommes, sier Cecilia Ryegård fra Ekoweb, som har utarbeidet den svenske halvårsrapporten.

Et likt mønster tegner seg i Danmark. Der er varesortimentet i dagligvarekjedene større enn noensinne og det påvirker salget positivt:

- Aldri noensinne har det vært et så stort og flott utvalg av økologisk frukt og grønnsaker i butikkene. Det gjør det morsommere og mer interessant å være økologisk forbruker. Det har danskene kvittert for ved å kjøpe ennå mer økomat, sier Henrik Hindborg, markedssjef i vår søsterorganisasjon Økologisk Landsforening.

Hva med Norge?
Utviklingen fortsetter positivt i Norge også, sier markedsrådgiver i Oikos - Økologisk Norge, Cathrine Andersen. - I fjor hadde vi den nest høyeste veksten i salg av økomat i verden, med 30 prosent økning, fortsetter Andersen. - Det var bare svenskene som hadde høyere økning enn oss, med sine 38 prosent. Nå viser halvårsrapporten fra Landbruksdirektoratet at økningen fra første halvår 2014 til samme periode 2015 er på 11.5 prosent. Grønnsaker er den kategorien som selger mest, med 25 prosent av omsetningen i Norge. At økningen fortsetter så voldsomt i både Sverige og Danmark er fantastisk, og det lover godt for den videre utviklingen her i landet også, avslutter Cathrine Andersen.

Les halvårsrapporten fra Landbruksdirektoratet her.

Annonsører

Samarbeidspartnere