Øko-kampanjen virket

02.01.2014
Flere har fått mer lyst til å kjøpe økologisk mat. - Fjorårets store økokampanje virket etter hensikten, sier Matmerk-direktøren.

Så mye som 35 prosent av av de som fikk med seg kampanjen, sier at de har fått mer lyst til å kjøpe økologisk mat. Hele 47 prosent sier at de nå har et positivt inntrykk av økologi. Dette er resultatet av evalueringen som nylig er ferdig.

FRI-budskapet traff

- Hovedbudskapet i FRI-kampanjen var "Velg bort kunstige tilsettingsstoffer". Evalueringen viser at budskapet har fått god gjenklang blant kvinner mellom 24 og 50 år, sier Matmerk-direktør Nina Sundqvist til matmerk.no. Denne forbrukergruppa er generelt mest positive til økologisk mat og de som hyppigst står for matinnkjøpene. De var også hovedmålgruppa for kampanjen.

50 % flere ser etter Ø-en

- Det er vanskelig å måle direkte effekter på salg på bakgrunn av en slik kampanje, påpeker Sundkvist. Andelen av butikk-kundene som sier de aktivt ser etter Ø-merket, har gått opp fra 12 til 18 prosent det siste året.

- Jeg tror derfor at denne kampanjen også har bidratt til at salgstallene for økologisk mat har en så positiv utvikling i 2013, mener Sundqvist.

Bredt samarbeid

2013 har vært året for den største felles økokampanjen noen sinne i Norge. Målet var å øke forbrukernes kjennskap til og kunnskaper om økologisk matproduksjon. Kampanjen er et samarbeid mellom Oikos, Debio, Matmerk, Coop, Ica, Rørosmat, Norgesgruppen, Tine, Nortura, Bama, Choice og Statens Landbruksforvaltning (SLF). - Evalueringen viser at kampanjen har nådd mange av de målene vi satte, avslutter Sundkvist.


TV-filmer

FRI-kampanjen hadde et totalbudsjett på 10 millioner og har bestått av flere tv-filmer, digital annonsering og annonser i trykte medier. Kampanjen har vært gjennomført i tre perioder i 2013.

Kampanjen er evaluert av Mediacom og Ipsos MMI

Se reklamefilmen for FRI-kampanjen HER

Se reklamefilmen for FRI-kampanjen - om økologisk melk HER

Se reklamefilmen for FRI-kampanjen - om økologiske egg HER

Se reklamefilmen for FRI-kampanjen - om økologisk kjøtt HER

Kilde: matmerk.no

mgw

Annonsører

Samarbeidspartnere