Øko-kunder er gode kunder

11.01.2010
Øko-kunder kan være lønnsomme å satse på. Økobarometer viser at de som har økologisk mat i handleposene, har handlet for 42 prosent mer enn de som kun har kjøpt konvensjonell mat.

Med godt økoutvalg i butikken, kan man trekke til seg en lojal kundegruppe som legger igjen gode penger i butikken. Foto: Kristin Fagerlid

Øko-kunder er storkunder

 

- For handelen, som leter etter alternativ til kampen om lavest mulige pris, er dette en god nyhet. Øko-kunder kan være veldig interessante både for kjeder og merkevarer, sier Marcelle Askew i rådgivningsfirmaet Eco Commerce, som har ansvar for undersøkelsen. - De er glad i mat, og selv om de ikke er blinde i forhold til pris, er de også opptatt av andre kvaliteter.

 

Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos, er enig med Askew. - Flere undersøkelser har vist at øko-kundene dominerte i gruppen av butikkens stor-kunder. Og de er en lojal kundegruppe hvis butikken fører det økologiske vareutvalget kundene er ute etter.

 

Funnet stemmer med andre spørsmål i Økobarometer. Folk med økologisk mat i handleposen sier selv at de er oftere villig å betale ekstra for mat de synes er verd det. - Det finnes en rekke undersøkelser som viser at de som handler økologisk mat, er mer mat-interesserte enn andre, og har større matbudsjetter, sier Askew. - Nå har vi adferdsbaserte tall som bekrefter dette.

 

Det er andre året at spørsmålet om hvor mye penger man legger igjen i butikken, er blir stilt i Økobarometer. Også i 2008 ble det målt at øko-kunder handlet for 40 prosent mer enn de som ikke kjøpte økologisk mat.

 

Flere har romslig økonomi

 

Nok en god nyhet for handelen: Betydelig flere gir uttrykk for at de har ganske romslig økonomi. Fra 2004 til 2008 var det mellom 31 - 35 prosent som svarte at de hadde ganske eller veldig romslig personlig økonomi. I 2009, hoppet denne andelen opp til 40 prosent. Andelene som opplever trang økonomi, er uendret.

 

- Flere opplever at de har bedre råd til det de velger å prioritere, sier Askew. - Etter et år med mye fokus på økonomiske kriser, var dette ikke et funn vi ventet. Men i lys av blant annet fallende renter, god lønnsvekst og lav arbeidsledighet i Norge, er det kanskje ikke så overraskende likevel.

 

Velger økologisk mat fordi det er sunnere

 

Den viktigste grunnen til å handle økologisk mat, er at det er godt for helsen. - Det ser ut til at folk opplever at det som er bra for miljøet, er også bra for meg og min familie, sier Askew. - Dette er i tråd med resultater vi ser både fra Europa og USA, også i land der det selges mye mer økologisk mat enn i Norge.

 

Prioriteringsrekkefølge er det samme som i tidligere år. 4 av 10 velger økologisk mat fordi det opplever det som bedre for dem, og noe i overkant av 3 av 10 oppgir at de vil unngå sprøytemidler, konserveringsmidler og/ eller konserveringsmidler. På tredje plass kommer miljø; 3 av 10 handler økologisk mat av miljøhensyn.

 


Godt økoutvalg ønsket i lavpris- og nærbutikker

 

Fullsortimentsbutikker er ikke de eneste som har gode forutsetninger for å kapre den matglade øko-kunden. Til tross for et tøft år siden sist måling, er det fortsatt 2 av 10 som har økologisk mat i handleposene i lavpris- og nærbutikker. Kundene svarer at de ønsker mer økologisk mat til hverdagsmåltider, spesielt middag, og trekker frem frukt og grønt, kjøtt og fisk, og meieriprodukter som satsingskategorier. - De vil ha hverdagsmat av god kvalitet, til fornuftige priser, sier Askew.

 

Det understrekes at økologisk mat må synes for å selges. - Flere kommenterer at økologisk frukt og grønt og meieriprodukter synes å ha forsvunnet fra hyllene i det siste året. Dette til tross for at de observerer riktig at øko-sortimentet i sin helhet, har blitt større og mer synlig, sier Askew.

 

 


Om Økobarometeret

Eco Commerce utviklet Økobarometer i 2004, i tett samarbeid med aktører i dagligvarebransjen og interessegrupper for økologisk mat. Økobarometer kunder inkluderer Coop, Norgesgruppen, Bama, Godt Brød, Nortura og Tine, og øko-organisasjoner som Debio, Oikos og okologisk.no. Økobarometer er delfinansiert med støtte fra Statens Landbruksforvaltning (SLF).

 

Økobarometer er en årlig undersøkelse om økologisk adferd og holdninger i Norge. Dette er 6. gang den gjennomføres. Det baseres på intervju med over 1200 kunder (høsten 2009 var det 1285) som er på vei ut av 20 butikker spredt over hele Norge. Alle har vært på en 'ordentlig' handletur, dvs handlet mer en bare boller og brus.

 

Butikkutvalg inkluderer CC Mat, Coop Extra, Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, EuroSpar, Ica Nær, Ica Supermarked, Meny og Ultra. Butikkene kjennetegnes ved å være relativ store og veldrevet, men er ellers 'normale' for kjedene, også i henhold til deres satsning på økologisk mat. Intervjuene ble gjennomført av Norstat i september - oktober 2009.

 

På grunn av metodevalg (f.eks, ikke tilfeldig valg av butikker), kan ikke Økobarometers resulatater sies å være landsrepresentative. Økobarometer kjennetegnes allikevel ved høy datakvalitetet som gjør at det er en god barometer for adferdsutviklinger, år etter år.

 

 

Kontakt:

Marcelle Askew, Eco Commerce, tlf. 913 86 100, marcelle@ecocommerce.no

 

Kersti Mathiassen, Oikos, tlf. 23 10 96 43 / 91 79 74 10, kersti@oikos.no

Annonsører

Samarbeidspartnere