Øko-kunder er gull verdt

29.11.2010
Øko-kunder er lønnsomme. Resultater fra årets Økobarometer viser at folk som har økologisk mat i handleposene, har handlet for 71 prosent mer enn de som ikke har handlet økologisk.
Dette viser at øko-kunder er attraktive kunder for butikkene og bør stimulere de til å satse mer på økologisk mat, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

Her i Tolga handles det mye økologisk mat.  Bildet: Tolga kommune

Forsterket trend 

- Dette er en forsterkning av en trend vi har sett i flere år, sier Marcelle Askew i rådgivningsfirmaet Eco Commerce, som har ansvar for undersøkelsen. Øko-kunder har ikke bedre råd enn folk flest, men de ser ikke bare på pris. - Det er heller at de er glad i mat, og det gjenspeiler seg i at de bruker mer tid og penger på mat som de synes er god. Mange kobler også god mat sammen med god helse.

 

Det er tredje året på rad at spørsmålet om hvor mye penger man legger igjen i butikken, er stilt i Økobarometeret. I 2008 ble det målt at øko-kunder handlet for 44% prosent mer enn de som ikke kjøpte økologisk mat, og i fjor økte differansen til 50%. - Mens det virker som om mange kundegrupper blir dratt inn i prisfokusering, så velger øko-kunder å legge vekt på flere kvaliteter når de handler mat.

 

2 av 10 velger økologisk

I år var det økologisk mat i 19% av handlekurvene, opp fra 18% i fjor. Det er ingen stor oppgang, men det bekrefter teorien om at økologisk mat har kommet over nedgangen koblet til finanskrisen høsten 2008.

 

- Når 2 av 10 kunder handler mat for 71% mer enn de andre, ser jeg en kjempemulighet for handelsnæringen å lokke til seg verdifulle kunder ved å tilby et godt utvalg av økologiske produkter, sier Askew.

 

Velger økologisk mat for sunnhet og smak

 

Den viktigste grunnen til å handle økologisk mat, oppgitt av 45 %, er at det er godt for helsen. - Det som er artig med økologisk mat, er at mye av det som oppleves godt for vår helse - som for eksempel å unngå sprøytemiddelrester og masse kunstige tilsetningsstoffer - går hånd i hånd med det som er godt for miljøet.  Slik at alle svarene de oppgir, henger relativt tett sammen, forklarer Askew.

 

Det at det smaker bedre, har inntatt tredje plass som grunn til å velge økologisk.  - Spør man gourmetkokker, så sier de gjerne at mat produsert uten å ta billige snarveier, smaker best. Med økologisk produksjon, er mange slike snarveier verken tillatt eller ønsket. Da blir det naturlig at øko ofte oppleves å smake bedre, forklarer Askew.

 

I høst har flere økologiske produkter vunnet priser for smak, også i konkurranser mot ikke-økologiske. Nylig ble Norgårdens økologiske leverpostei kåret til Norges beste,  Kolonihagens økologiske rundstykker vant  "Årets Grovis", og den økologiske osten Blåmandag fra Den blinde Ku stakk av med gull i Osteolympiadene i Østerrike.

 

Samarbeidsprosjekt

 

Eco Commerce utviklet Økobarometer i 2004, på oppdrag fra flere aktører i dagligvarebransjen og med støtte fra Statens Landbruksforvaltning, Oikos - Økologisk Norge og flere organisasjoner. Økobarometers kunder inkluderer Coop, NorgesGruppen, Bama, Godt Brød, Nortura  og Tine.

 

 

 

Økobarometer

 

Økobarometer er en årlig undersøkelse om økologisk adferd og holdninger i Norge. Dette er syvende gang den gjennomføres. Den baseres på intervjuer med over 1000 kunder (høsten 2010 var det 1060), som er på vei ut av butikker spredt over hele Norge. Alle har vært på en 'ordentlig' handletur, dvs handlet mer en boller og brus. Butikkutvalget inkluderer CC Mat, Coop Extra, Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, EuroSpar, Ica Nær, Ica Supermarked, Meny og Ultra. Butikkene kjennetegnes ved å være relativ store og veldrevet, men er ellers 'normale' for kjedene, også med hensyn til deres satsning på økologisk mat. Intervjuene ble gjennomført av Norstat i september-oktober 2010.

 

På grunn av metodevalg (f.eks, ikke tilfeldig valg av butikker), kan ikkeØkobarometers resulatater sies å være landsrepresentative. Økobarometer kjennetegnes likevel ved høy datakvalitetet som gjør den til et godt barometer for adferdsutvikling fra år til år.

 

Se Kristina Alnes i Oikos sin kommentar til rapporten her

Annonsører

Samarbeidspartnere