Øko-oppklaring fra Nortura

05.08.2011
Nationen har i tre dager hatt økologisk mat som tema - noe som har blitt fulgt opp av ulike medier. Onsdagens oppslag kan tolkes som vi vurderer å kutte all omsetning av økologiske egg og kjøttprodukter, skriver Nortura på sin kundeside. – Det er viktig for hele det økologiske markedet i Norge at Nortura fortsatt vil satse på salg av sine økologiske produkter gjennom Økologiske Norgården, sier daglig leder Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. Synd denne informasjonen ikke kom fram tidligere når mange av landets medier presenterte saken fra Nationen som om Norgården skulle legges ned.

Mange forbrukere har forstått at økologiske høner er sikret bedre dyrevelferd enn de andre hønene, at de får vandre ute og bare spiser økologisk fôr, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.  Derfor er også økologisk egg en suksess i Norge og et produkt en får i alle dagligvarebutikker. På grunn av veksten i dette markedet har det blitt større konkurranse mellom flere tilbydere av økologiske egg, som har ført til at Norgården ikke har like sterk posisjon som tidligere, sier Reidar Andestad.  Foto: Norgården.

 

40 produkter på 3 år

Siden 2008 har Nortura satset på økologiske produkter gjennom merkevaren Økologiske Norgården og har i dag 40 gode og anerkjente produkter. Hovedutfordringen et at omsetningen av økologiske varer ikke har noen positiv utvikling, skriver Nortura.
I løpet av høsten skal vi ha en grundig gjennomgang av vår økologiske satsning for å tilpasse produksjonen til det markedet vi har, slik at det blir økonomi i varestrømmen, men også finne tiltak som kan øke omsetningen og bedre inntjeningsevnen, fortsetter de på sin nettside.

 

Dette betyr at vi fortsatt skal gjøre vårt ytterste for Økologiske Norgården når det gjelder salg og marked. - Vi er klar til å bidra videre for vekst av økologisk kjøttomsetning, sier Reidar Andestad, og forteller at Oikos har bedt om møte med Nortura for å drøfte tiltak for dette.

 

Når resultatet av prosessen er klart, kommer vi tilbake til saken, skriver Nortura til slutt i sin presisering.

 

Dette er i hovedsak kopi av sak som Nina Sundqvist, kommunikasjonsdirektør i Nortura har laget på Norturas medlemsside.

 

Her er oppslaget på Norturas side

Annonsører

Samarbeidspartnere