Øko-sølv til Kollen

07.03.2014
I helgen braker det løs i Kollen med de tradisjonsrike Holmenkollrennene. Heltene fra OL skal knive om seieren mens publikum kan kose seg med økologisk og kortreist mat, servert med Sølv-Ø-merket.

– Skal vi gi Kollen-publikummet matopplevelser som står i stil til det sportslige, er kun det beste godt nok, mener kokk Bård Greni fra Urban-Food.  – Da er råvarene nøkkelen til suksess, og vi har skaffet oss de beste: Vi har kalv og gris fra Skjeberg i Østfold, kylling fra Drangedal, eplemost fra Sauherad i Telemark og vafler fra Toten.

Vil gå for Gull

For første gang har et idrettsarrangement fått tildelt Debios serveringsmerke. Urban-Foods meny består av 85 prosent økologiske ingredienser, og den høye andelen økologisk gjør at matserveringen i år krones med Ø-merket i sølv. Det betyr at minimum 50 prosent av råvarene er økologiske.

Til sammenligning kreves 90 prosent økologiske ingredienser for å sikre seg det gjeveste metallet – gull.

–Vi har fått sølv i år, men håper de norske idrettsstjernene går for gull. Det skal i alle fall vi gjøre neste år, smiler Greni.

Blir verdsatt

Sammen med Oikos – Økologisk Norge har Urban-Food gjennom prosjektet «Økomat i Kollen» fått Skiforeningen med på laget for å satse på økologisk og skikkelig mat i Kollen.

Kokken Greni er sikker på at råvarene og menyen vil falle i smak. – Den testet vi i Kollen i fjor, og den ble så godt mottatt at vi ikke har turt å endre den.

Også daglig leder i FIS World Cup Nordic, Kristin Vestgren Sæterøy, kan bekrefte dette. – Kollen-publikummet er kvalitetsbevisste, og fjorårets gode tilbakemeldinger viser at kortreist og økologisk mat blir satt pris på.

Ole Martin Hvidtsten griller pattegris fra egen gård.

Skikkelig mat

For andre året på rad er det Urban-Food med kokk Bård Greni i spissen som har ansvaret for matserveringen i Kollen.

Den tradisjonelle Kollen-pølsa får selskap av blant annet helgrillet pattegris, diekalv- og kyllingburger og lapskaus, alt laget av økologiske, kortreiste råvarer – fra grunnen, selvsagt!

Kamp om folks tid

Etter glisne tribuner og dårlig besøkstall de siste årene, ble det i fjor gjort en rekke grep for å fornye folkefesten – til stor suksess! Nærmere 100.000 publikummere var til stede og tok den gode, gamle Kollen-stemningen tilbake.

– Vi fortsetter med lave billettpriser, og i tillegg forsøker vi å gi publikum en totalopplevelse, sier Vestgren Sæterøy.  – Konkurransen om folks tid er knallhard og vi må by på både god idrett og topp opplevelser.

Suksessfaktor

– Da er også maten viktig, mener prosjektleder for den økologiske satsingen i Kollen, Kari Tande-Nilsen i Oikos – Økologisk Norge.

– Min erfaring er at god mat er helt avgjørende for at totalopplevelsen skal bli bra. At maten gjenspeiler arrangementets profil er en suksessfaktor, sier Tande-Nilsen. – Norges nasjonalarena, Holmenkollen, assosieres jo med sunne verdier og god folkehelse gjennom idretten. Da kan man ikke bare servere boller og brus. Det er mye bedre å satse på sunn, god og tradisjonsrik mat.

Holmenkollrennene er et årlig internasjonalt skiidrettsarrangement, som for uten krigsårene har blitt arrangert hvert år siden 1892. Det konkurreres både i hopp og langrenn, og årets program finner du HER

Annonsører

Samarbeidspartnere