Øko-trenden fortsetter

11.05.2015
Salg av økologisk mat har økt med 59 prosent hos ICA i Sverige i første kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Salgsøkningen hos ICA i Sverige var høy fra 2013 til 2014, og nå har den ytterligere styrket seg så langt i 2015. Det som skjer i økomarkedene i Sverige og Danmark, har tidligere vist seg å være en indikasjon på hvordan utviklingen blir også i Norge. Selv om vi henger langt etter, hadde vi så høy vekst som 30 prosent i dagligvarehandelen i 2014. Det blir spennende å se hvordan vår omsetning utvikler seg i år.

Størst på øko i Sverige

ICA som er Sveriges største aktør i dagligvarebransjen, samt er størst på økologiske varer, har presentert sine resultater for første kvartal i 2015: 59 prosent vekst sammenlignet med samme periode i 2014. Fjorårets økning sammenlignet med 2013 var også høy, 43 prosent. Salgsveksten kan blant annet koples til flere nye meieriprodukter.

Tydelige signaler om videre satsing på øko

Ekoweb kommenterer salgsøkningen som ganske utrolig. ICA har ca en tredjedel av økoomsetningen og derfor har dette resultatet stor betydning for hele det svenske økomarkedet og etterspørselen etter økologiske produkter. ICA uttaler også at de vil fortsette satsingen på økologisk, det gir tydelige signaler til bønder og foredlere, avslutter Ekoweb.

Hva skjer i Norge?

i Oikos er vi spente på hva som skjer med utviklingen av et bredere sortiment av økologiske varer i de norske ICA-butikkene, nå som de er kjøpt opp av Coop Norge. Coop Norge fikk prisen som Årets leverandør av økologiske produkter i 2014, det forplikter. Administrerende direktør i ICA Sverige sier at noen av deres viktigste satsinger er utvikling av deres økologiske sortiment.

Kilde: Ekoweb nyhetsbrev

Tekst: Maiken Pollestad Sele

Foto: ICA

Annonsører

Samarbeidspartnere