Økobananer vil vi ha

07.05.2009
Nordmenn spiser mest bananer i Europa. Omsetningen av økologiske bananer hadde i følge Bama en vekst på 20% i 2008. Selskapet opplyser at nivået på salg av økologiske bananer så langt i 2009 er på samme nivå som i 2008. 2,4 % av alle solgte bananer i Norge er økologiske. Dermed er økobananer et av de mest populære økoproduktene i Norge.


 

Bildet: Økologiske bananer (bildet Wikipedia)

 

1 153 tonn med økobananer i 2008

I 2008 var omsetningen av økologiske bananer på 1153 tonn mot 964 tonn året før.  Dette gir en vekst på hele 19,6 % i følge tall Oikos har fått fra Bama ved Jan Henriksen.  Oikos synes dette er en gledelig utvikling, ikke minst fordi dette er med på å påvirke produksjonen av bananer til å bli mer miljøvennlig, sier Reidar Andestad.

Bama opplyser at så langt i 2009 er det ingen nedgang i salg av økologiske i 2009, nivået ligger på det samme som for 2008. 

 

Bildet: Fra bananplantasje i Costa Rica

Ny bananrekord

Nordmenn spiser stadig mer bananer, takket være helsetrenden og at bananer snart er å få kjøpt over alt i følge Bama.

 

17,4 kg bananer pr hode

I 2008 endte bananimporten til Norge på 83 500 tonn, ifølge Statistisk sentralbyrå. Det er 5000 tonn mer enn året før.
- Vi spiser nå 17,4 kilo bananer hver i gjennomsnitt, og det er tre kilo mer enn for bare fire år siden. Det plasserer oss på Europa-toppen i bananspising, sier informasjonssjef Hanne Linnert i Bama.

 

 

Hvorfor denne økningen i banansalget?

- En viktig forklaring er at bananer er blitt stadig mer tilgjengelige. Du får tak i dem nesten over alt, i fruktkurven på jobben, som skolefrukt, på bensinstasjoner og i kiosker, sier Linnert.
For eksempel har stadig flere av landets 1950 bensinstasjoner og 1600 kiosker frukt og grønt på menyen.
- Bananen er kjent for å gi hurtig energi og er blitt et sunt alternativ når man kjører bil og blir overmannet av sult, sier Linnert.
Det er imidlertid til matbutikker, skoler og fruktkurver på arbeidsplasser at Bama øker banansalget mest.

 Mer informasjon

Annonsører

Samarbeidspartnere