«Økoeffekten» –Velg økomelk!

03.10.2012
I Sverige drikker 10 prosent økologisk melk. Meieriet Arla har lansert en kampanje for å øke konsumet av økomelk ytterligere. I Norge utgjør økomelken bare 3,4 prosent av melkeforbruket.

 

 

 

 

 

 

Kampanjen til Arla heter «Økoeffekten». Den viser til en rekke positive effekter av å velge økologisk melk, som redusert forbruk av energi, sprøytemidler og kunstgjødsel. På kampanjesidene kan du selv teste din «økoeffekt» (krever Facebook). Målet er å få flere til å velge økologisk melk. Oikos – Økologisk Norge oppfordrer Tine til å gjøre noe lignende.

 

Fem venner gir fire kuer

Får du med deg fem venner kan det tilsvare melkeproduksjonen fra fire økologiske kuer, samtidig som den totalte mengden sprøytemidler og bruk av energi blir redusert. Du kan selv legge inn tall og sjekke effekten av at du får flere til å kjøpe økologisk melk. Selv om det er forskjell på landbruket i Sverige og Norge, er ikke forskjellen større enn at denne kalkulatoren er nyttig å bruke.

– Vi skulle gjerne sett at Tine dro i gang en tilsvarende kampanje, sier markedssjef i Oikos-Økologisk Norge Reidar Andestad. Vi mener tiden er moden for dette nå.

 

Økomelk øker

I 2011 gikk anvendelsesgraden ned med to prosentpoeng, da innveid mengde økologisk melk økte mer (8,6 prosent) enn salget av økologisk melk (3,6 prosent). Nye tall fra SLF viser vekst i 2012 slik at anvendelsesgraden for 1. halvår 2012 er på 38 %. I omsetningsverdi har økologiske meieriprodukter økt med 5,7 % siste halvår.

– Det er selvsagt veldig positivt at det er vekst både i omsetningsverdi og at det er vekst i hvor mye av melka som anvendes til økologiske produkter, men vi er sikre på at Tine kunne gjort enda mer for å markedsføre den økologiske melken, sier Andestad. Rørosmeieriet har stått for mye av veksten de siste to årene, med egne produkter og med Coops økologiske ekstra lett melk.

Tine har færre økologiske produkter enn tidligere
– Tine hadde tidligere økologisk kremost, økologisk yoghurt og barneyoghurt i sortimentet, men har ikke videreført eller relansert disse produktene. Nå finnes det hverken økologisk yoghurt eller økologisk kremost fra Tine på markedet, heller ikke brunost eller fløte som mange har etterlyst. Dette er synd.  Gitt det økende salget av økologisk mat, og barnemat spesielt, kan man jo lure på hvorfor ikke Tine lykkes bedre med produktene de har og hvorfor de ikke lanserer flere, sier markedssjefen. 

 

Mer surt enn søtt

Tine lanserte økologisk Cultura Naturell for omlag et år siden, den tilbys i de fleste butikker. Samlet selges det mer surna økologiske melkeprodukter enn søtmelk.

Selvforsynt med økologisk melk?
Tine Nord har et prosjekt hvor målet er å gjøre Nord-Norge selvforsynt med økologisk melk. Prosjektet gjøres i samarbeid med Norsk Landbruksrådgivning, fylkesmennene og Fylkeskommunene i Nord-Norge, samt Oikos, og er planlagt å vare i 5 år (2011-2015).

- Vi ønsker oss selvsagt flere slik økoprosjekter, og vi håper at Tine lar seg inspirere av sin svenske konkurrent, avslutter Andestad.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere