Økohelse - ny bølge kommer - LOHAS!

01.05.2009
Det er bare å lære seg det nye livsstilsbegrepet, LOHAS, som står for en sunn og bærekraftig livsstil med vekt på det økologiske og på fairtrade. -Det kryr allerede av produkter innen dette området, sier Reidar Andestad i Oikos, og det er en meget postiv trend i en bransje som har vært preget av alt annet enn økologisk bevissthet.

Bildet: Michelle Obama oppfattes som en inspirator for en mer økologisk livsstil.  Hun har laget en egen økologisk grønnsakshage på plenen ved det Hvite hus.

Bildet: LOHAS er en økolivstiltrend med opphav i USA

Bildet: Sentrale Oikos folk på BioFach messen i Nürneberg, her under uttesting av tapas. Styreleder Kristen Ulstein fra venstre, markedssjef Kersti Mathiassen, fagsjef Jon Magen Holten, og daglig leder Reidar Andestad.

Øko kosmetikk og velværeprodukter

Omlag 3000 utstillere fra hele verden deltok på årets Biofach i slutten av februar. Parallelt med Biofach arrangeres Vivaness, som er en fagmesse for økologisk kosmetikk og andre velvære- og kroppspleieprodukter.

Vi var en noen fra Oikos, fra forskningsmiljøer og varehandel på verdens største økologiske messe BioFach i Nürnberg tidligere i år.  Vi var der for må delta på faglige seminar og bli oppdatert på økologisk utvikling innen landbruk, handel og tjenester. Men i de enorme messehallene var også den nye økohelsebølgen tilsted i et omfang som aldri før.

 

 Bildet: BioFach 09 Moteshow

 

-I Oikos er vi opptatt av å bidra å mottarbeide giftbruk, miljøskader og falsk markedsføring som det er mye av kosmetikkbransjen og i stedet fremme en økologisk standard også på dette området, sier daglig leder Reidar Andestad.  Rådgiver Maiken Pollestad Sele i Oikos er en av de som har jobbet en del med disse problemstillingene.  Oikos prioriterer tross veksten på dette området likevel først å bidra til få på plass gode økologiske standarder og merking innen tekstilområdet. Debio jobber også på begge områdene.

Hva er LOHAS?

En sunn og bærekraftig livsstil, med opphav i amerikansk miljøer. LOHAS betyr Lifestyle of Health and Sustainability. De har sitt eget magasin, LOHAS Journal, med vekt på utviklingstrekk og forretnigsngsmulighter på området.

 

Øko er kult skriver magasinet Mat og Helse.

 

Den som vil henge med på nye trender må lære seg ordet først som sist. LOHAS. Forkortelse står for Lifestyle of Health and Sustainability. Begrepet er oppfunnet av amerikanske framtidsforskere, og allerede fanget opp av reklamen. En sunn og bærekraftig livsstil er siste mote, for den som vil være kul og sexy. En LOHAS spiser sunt, kjøper økologisk produsert mat og er gjerne opptatt av raffinert kokekunst. Kosmetikk og andre kroppspleieprodukter skal også være økologiske.
Men fravær av gift og tilsetningsstoffer er ikke nok. En LOHAS vil ha rettferdige produkter. Det vil si at de skal lages under sosialt forsvarlige forhold, for en rettferdig betaling, og gjerne være produsert i nærområdet. For de nye trendsetterne kombineres økologisk med fair trade. Forskerne tror LOHAS-trenden er kommet for å bli.

Bær fullt av sunnhet

Mat og Helse skriver om ny produkter på området. Fra Brasil kommer en ny økologisk hudpleieserie med açai og sjokolade. Ikove-serien er så sunn og ren at den kan spises. Açai skal bidra til å utsette aldringsprosessen!

 

Du kan lese hele artikkelen her 

http://www.matoghelse.no/helse/2009/04/30/oeko-nyheter-fra-verdensmesse.aspx

 

Neste Vivaness utstilling under BioFach i Nürnberg er i februar 2010

 

 LOHAS ser store markedsmuligheter

Lifestyles of Health and Sustainability (LOHAS) beskriver markedspotensialet ii USA til svimlende 209 milliarder amerikanske dollar på produkt og tjenester med vekt på helse, miljø, sosial rettferdighet, personlig utvikling og bærekraftig levemåte. De mener at målgruppen er 19 % av USAs befolkning, det vil si 41 millioner mennesker.

 

Du kan lese mer på

Internasjonalt nettsted for LOHAS med ukentlig nyhetsbrev

http://www.lohas.com/

Annonsører

Samarbeidspartnere