Økolandskampen: Arla-TINE 38-11

19.04.2016
TINE og Arla er ikke seedet i samme økologiske gruppe, ennå. Men nordiske vennskapskamper er en lang tradisjon. De handler ikke om avansement til EM eller VM, men om prestisje, heder og ære. Offentlig satsing i Danmark har ført til at Arla nå kan gjøre enda et solid opprykk.


Arla er verdens beste på økologisk melk og meieriprodukter, i alle fall når det gjelder størrelse.
Og ikke nok med det; de har nå bestemt seg for å rekruttere flere økobønder så de kan øke produksjonen av økologisk melk i Danmark og Nord-Tyskland med 25% fra 2015 til utgangen av 2017.

Ca 30 prosent øko
"Økologi boomer i danske kantiner og storkøkkener". En pressemelding fra Arla 18. april var inspirerende lesing for alle som bryr seg om økologisk mat, og ikke minst økologiske meieriprodukter og storhusholdning: Nesten en tredjedel av Arlas salg til kantiner er i dag økologisk, mens konsernets samlede salg økoprodukter til danskene i dag utgør 15-20 prosent, skriver Arla Foods i pressemeldingen.
Det er definitivt deilig å være glad i økologisk mat i Danmark. Vi lot oss inspirere til tre nordiske landskamper - helt uoffisielt.

Danmark – Sverige
En rundtur på nettet viser at Danmarks ledende meieri når det gjelder antall økologiske produkter, ikke overaskende er heløkologiske Thise mejeri. De kan skryte av 200 produkter, et imponerende antall og mangfold. I tillegg til egne merkevarer har de leieproduksjon for Coop (Änglamark), Irma og Fakta (Mini Risk).
Mens Arla i Danmark på sin hjemmeside presenterer 38 økologiske produkter, kan Arla i Sverige skilte med 44. Sverige har ikke sitt «Thise-meieri», men både Skånemejerier og Norrmejerier med hhv. 31 og 15 økologiske produkter bidrar til at Arla har god økologisk konkurranse i Sverige. Forhåndtstips: Lett match Danmark. Forslag resultat: Uavgjort

Norge – Finland
TINEs hjemmeside finner du 11 økologiske produkter. Fortsetter du til Rørosmeieriet har de også 11. Stillingen i produktkampen på hjemmebane er dermed uavgjort, men noe sier oss at det kan fort endre seg dersom utviklingen vi har sett de siste årene fortsetter.
Vi må også ta med de 24 økologiske gårdsmeieriene (ref. vår Økoguide).  Disse bidrar til lokalt mangfold, og enkelte av dem, som Den blinde ku, selger også sine produkter utover egen region og nærområde.

Finland kan ikke måle seg med Danmark og Sverige i produksjon og forbruk av økologisk mat, men Valio ligger likevel langt framme med sine 36 økologiske produkter.  At Arla Finland har 12 økologiske meieriprodukter samt 7 økologiske juicer, er kanskje noe av forklaringen på dette. Forhåndstips: Uavgjort. Forslag resultat: Borteseier

Island - Færøyene
Kampen er foreløpig utsatt på grunn av utfordringer knyttet til informasjonstilgang, men alle som kjenner litt til Island, vet at Mjölkursamsalan ikke satser på lífræn (økologisk) mjólk.
Det ikke fullt så mange vet, er at de har en liten utfordrer som satser økologisk. Biobu har 10 syrna produkter inkludert yoghurt og skyr, og har produsert økologisk siden 2003. Vi heier på dem. Når det gjeldere Færøyene kan kanskje andre bidra? Vi tar likevel sjansen på et forhåndstips: Hjemmeseier

Sette seg mål

Den danske regjering valgte i 2015 å droppe målet som ble satt i 2009, om dobling av økolandbruket innen 2020. Her hjemme holder vi fortsatt fast på målet om 15% økologisk produksjon og forbruk.
Målt i kroner anslår Danmarks Statistik at salget av økologisk mat gjennom dagligvarehandelen utgjorde 8,4% av totalen siste år, mot 7,6% i 2014. Her hjemme var tilsvarende andel 1,6%, opp 15% fra foregående år.

Offentlig motor
Norske forbrukere kjøpte - i følge Landbruksdirektoratets rapport - økologiske varer for nesten 2 milliarder i 2015, mens Danmarks Statistik anslår tilvarende i Danmark til å ligge på ca. 8,7 milliarder, omregnet til norske kroner. Dette er daglivarehandelen.
Motoren for økologisk mat i Danmark er likevel storhusholdning, der særlig det offentlige der kantiner og helse/omsorg går foran. København kommune serverer 90% økologisk mat og Århus er oppe i 60%. De viser at det er mulig.
60% er også den danske regjeringens mål for andel økologisk i offentlige storkjøkken innen 2020.

Storhusholdning er nå på gli også i Norge. Stadig flere kommuner og andre offentlige etater tar inititativ for å øke andelen av økologisk mat.
Det samme ser vi i privat sektor, ikke minst blant restauranter og hoteller der økologiske råvarer og Debios valørmerker bidrar til positiv profilering.
Dersom offentlig sektor i Norge virkelig bestemte seg for å bli et lokomotiv for økologisk mat, ligger alt til rette for at vi kan få opp farten på økotoget.

Kanskje kan vi håpe på at Norge en gang kan bli seedet i samme økologiske gruppe som Danmark og Sverige?



Tekst: Jens Petter Homleid
Foto: commons.wikimedia.org

Annonsører

Samarbeidspartnere