Økologisk babyboom

12.02.2013
Det settes stadig nye rekorder i omsetning av økologisk barnemat. For januar i år har økoandelen kommet opp i hele 32 prosent. – Norske barneforeldre gambler ikke med maten til sine minste og velger stadig mer økologisk, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

Bedre utvalg i butikkene

Det er nå et stort utvalg av økologisk barnemat i de fleste butikker og utvalget har blitt enda bedre det siste året. Økologisk barnemat er basert på produkter fra et økologisk landbruk som verken bruker sprøytemidler eller kunstgjødsel og som blir tett kontrollert for dette.

– Ved å velge økologisk, velger du bort sprøytemidler, kunstige tilsetningsstoffer, og andre unødvendigheter i maten, sier Andestad som peker på helserisikoen knyttet til slike stoffer for barn. Han mener det ligger en ekstra sikkerhet i det at maten er økologisk, selv om det er strenge regler for all barnemat.

Barn er spesielt følsomme for tilsetningsstoffer, da de har en liten kropp. I tillegg har barn et svakere immunforsvar, da tarmsystemet ikke er ferdig utviklet. Undersøkelser har vist at det er en sammenheng mellom inntak av ulike kunstige tilsetningsstoffer og hyperaktivitet blant barn. Southampton-studiet fant blant annet at inntak av kunstige fargestoffer og benzosyre medførte økt hyperaktivitet blant 3 år gamle barn og barn i alderen 8 til 9 år.

Norske helsemyndigheter anbefaler at man ikke gir kunstige søtningsstoffer til barn under 3 år.

Mer og billigere økologisk barnemat i lavprisbutikker

For barnemat er den totale økoomsetningen per januar 2013 på hele 31,9 prosent. For bare tre år siden var den økologiske andelen omlag 15 prosent.

– Her har det skjedd nærmest en revolusjon i markedet. Rema 1000 har bidratt mye til den siste veksten, men også KIWI sin satsing på økologisk mat har gitt mange foreldre et bedre økologisk utvalg, sier Andestad.

Økologisk barnemat størst på glass

Fra oktober 2012 omsettes det mer økologisk barnemat på glass enn konvensjonelt. Andestad anslår at 50 prosent av all barnemat i Norge kommer til å være økologisk i løpet av et par år, slik som nå er tilfellet for barnemat på glass.

– Dette er nok til fortvilelse for Nestlé og Småfolk som nesten ikke har økologisk barnemat på glass eller i pose. Dermed fosser Hipp og Ellas Kitchen's økologiske omsetning oppover. Det er interessant at store Nestlé har bommet på sin strategi og satset videre på sin konvensjonelle barnemat. Vi håper nå også Nestlé vil revurdere strategien av hensyn til de aller minste, avslutter Andestad.

Foto fra Hipp.

Annonsører

Samarbeidspartnere