Økologisk barnemat i skuddet

12.02.2012
Etter at flere av butikkjedene startet priskampanje på økologisk mat har veksten av økologisk barnemat gått i været. Hvert fjerde glass med barnemat som selges er nå økologisk, noe som nesten er en dobling fra januar 2011, viser tall fra Nielsen. Coop rapporter om økning i sitt salg av økologisk barnemat og Rema 1000 oppnådd hele 70 % vekst på disse varene de siste månedene. -Norske foreldre tar mindre og minde sjaner for mat til de minste barna, her er kun det best godt no. Men når barna blir større er foreldrene mindre kostholds aktive og barna får i seg store mengder med kunstige e-stoffer og usunnmat , sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

Ellas Kitchen og Hipp er blandt de økologiske barnematen merkene en finner i mange butikker,  Nestle har også økologiske varianter, men de er i færre butikker, forteller Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.



Prisene ned og salget opp

- Vi ser en klar økning i barnemat-kategorien, hvor veksten de siste årene kommer utelukkende fra økologisk barnemat, forteller produktsjef for HiPP i Arvid Nordquist, Stine Nygård Sjølie.
Fra 14. desember reduserte Coop prisen på økologisk barnemat og allergivennlige vare, såkalt Mat uten med 25 prosent.

 

- Vi kutter nå prisen på alle allergivennlige varer og all økologisk barnemat. Vårt mål er å ha markedets laveste pris på disse varene til det beste for våre kunder og medlemmer. I tillegg planlegger vi ytterligere tiltak i kategorien "Sunn mat", sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop.
"Mat uten" omfatter matvarer som ikke innholder gluten, laktose eller melk.

 

Hvorfor velge økologisk barnemat?

- Økologisk mat kontrolleres grundig. Produksjonen skjer uten bruk av sprøytemidler og kunstgjødsel og maten inneholder mer antioksidanter og vitaminer enn konvensjonelle produkter, påpeker Andestad i Oikos.

Ferske tall fra barnematkategorien . Tallene er fra Nielsen, 1. januar 2012 og viser økologi vs ikke-økologi
• Økologisk barnemat drar veksten i kategorien
• Hvert 4. glass som selges er økologisk som er en dobling fra januar 2010
• Salget av økologisk barnemat på glass er tredoblet siden januar 2009
• 65 prosent av veksten i 2011 kommer fra økologisk barnemat.

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere