Økologisk i stadig vekst

24.06.2009
Norske forbrukere kjøpte økologiske produkter for drøye 877 millioner kroner i norske dagligvarebutikker de siste 52 ukene. Det er en økning på 14,1 prosent i forhold til tilsvarende periode for et år siden, viser tall fra Nielsen.

Økologisk melk er den største kategorien med nesten 17 prosent av det totale salget, men salget av økologisk melk har gått noe ned i forhold til for et år siden. Denne kategorien har hatt en negativ utvikling siste 52 uker, med en redusert omsetning på 5,5 %.


Økologiske grønnsaker er nest største økologiske varegruppe, og utgjør nær 16 % av omsetningen innen økologi. Denne varegruppen har hatt en vekst på 4,5 %.


Økologisk ferskt brød har hatt en vekst på nesten 37 prosent over de siste 52 ukene.


Økologiske egg, økologisk ost og barnemat har også bidratt til god vekst innen økologiske produkter.

Kilde: The Nielsen Company

 

Annonsører

Samarbeidspartnere