Økologisk mat for 330 milliarder

04.11.2011
Det er stadig økt global etterspørsel etter økologisk mat, ledende i utviklingen er Europa og USA, viser tall fra Organic Monitor. Salget av økologisk øker i land som Tyskland, Frankrike og Italia og særlig på grunn av spesial butikker som bare har økologisk mat. I USA var det en økning på 8 % i 2010 for økologisk mat, mens den bare var 1 % for konvensjonell mat. Omsetningsverdi av økologisk mat er globalt på 330 milliarder kroner, i USA er omsetning alene 120 milliarder kr. Storbritannia har en liten tilbakegang i 2010 som Norge, i Norge er det igjen vekst 1.halvår 2011 med 4,8 %.

Økologisk mat øker i omsetning. Her ser vi økologisk frukt og grønt hos en Rema 1000 butikk i Århus i Danmark.  Foto:  Oikos


Økologisk omsetningsvekst i Norge i 2011

-Det er interessant at veksten er så stor i USA tross de økonomiske problemer som mange der sliter med, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. I Norge er trenden nå mye slik den var i 2008, det lanseres en del nye økologiske produkter, det er vekst i økologisk omsetning. De beste butikkene som Mega, Meny, Ultra, Obs konkurrer om kunder som vil ha økologisk mat og som i snitt bruker mye mer penger på mat enn andre forbrukere. Videre ser vi at det dukker opp litt flere økologiske produkter i lavprisbutikkene, særlig innen kjedenes økologiske egenvaremerker som Änglamark til Coop, Go Eco til Norgesgruppen og I love Eco til ICA. Men fortsatt er utvalget er den største hemsko for økologisk vekst i Norge, legger han til. Helsekostbutikkene utvider derimot sitt økologiske matutvalg og fungerer mer og mer som økologiske nærbutikker, forteller han.

 

 

Egne økologiske dagligvarebutikker er viktige for omsetingen

-I Storbritannia står dagligvarehandelen for en større del av økologisk mat omsetning enn i de fleste andre europeiske land. Landet mangler en struktur med mange økologisk dagligvarehandel og mange mener dette er en av grunnene til at Storbritannia går tilbake i økologisk omsetning sammenlignet med nesten alle andre land i Europa, sier Reidar Andestad. Trenden med at bevisste forbrukere vil handle økologiske i økologiske butikker er meget interessant. I Norge har vi også hatt en vekst av slike butikker, samtidig som helsekostbutikkene også stadig blir mer økologiske nærbutikker. En finner økologiske dagligvarebutikker i byer som Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand.

 

 

Andel av matvareomsetningen som er økologisk og vekstrate i 2010


Globalt    330.4 mrd        +8 %
USA        160.9 mrd
Tyskland  45,43 mrd        +8 %
Frankrike  26,18 mrd
Belgia        3,241 mrd      +20 %
Nederland   5,700 mrd     +13 %
Italia        19,250 mrd     +12 %
Sverige       6,907 mrd     +13 %
Finnland     0,616 mrd (obs - korrigert tall 9.11)
Danmark    6,607 mrd      +4 %
Storbritannia 15,400 mrd -5,90 %
Norge             0,915 mrd -3 % i 2010, vekst i 1 halvår 2011 på 4,8% 1,1%


Kurs for omregning: USD 5,6 Euro 7,7 Kilder: Organic Monitor, FIBL og flere

 

Les mer her hos Organic Market information

Annonsører

Samarbeidspartnere