Økologisk mat i medvind

20.09.2016
TINE, Gilde, Rørosmeieriet, Sørlandschips, Wasa, Hoff, Helios, og Mesterbakeren har mye felles. For eksempel produserer de mat og denne høsten bidrar de alle til å utvide utvalg av økologiske produkter i dagligvarebutikkene og i netthandel. Vi takker og bukker. Nye økologiske produkter er hjertelig velkommen! Handelen skal også ha takk. De slipper produktene til.

«Ingen nevnt, ingen glemt» er et munnhell som nyttes i mange sammenhenger, og muligens ganske ofte som en litt dårlig unnskyldning. Å nevne noen men ikke alle, kan oppfattes som en fornærmelse og føles urettferdig.  Vi tar likevel sjansen på å omtale noen av høstens økologiske lanseringer, og ber de som føler seg glemt om forlatelse. Gi oss gjerne beskjed.

Meieri
En nyhet vi gleder oss stort over, er TINE og Remas samarbeid om mer synlige økologiske produkter. Begivenheten ble markert i dag på Ensjø med stor festivitas, engasjerte Miljøagenter og minister Jon Georg Dale, Rema-sjef Ole Robert Reitan og TINEs konserndirektør Hanne Refsholt tilstede (bildet). Ny og mer iøynefallende dekor der man har bygd videre på produktenes opprinnelige farger, gjør nå økologiske meieriprodukter fra TINE langt lettere å finne i hyllene. Hurra! Reitan lovet i tillegg at produktene vil få tydelig markert plass i kjøledisken. Vi håper den plassen alltid vil være velfylt og køen utenfor lang. Dagens lanseringen omfattet også et etterlengtet comeback: Naturell yoghurt i 500 ml-beger. Den blir mange glad for.

Rørosmeieriet slapp også økonyheter i dag. Smør Mild er et smør med redusert saltinnhold. Det originale smøret har 2% salt mens den nye varianten bare har 0,9%. I følge meieribestyrer Trond V. Lund gir det reduserte saltinnholdet en mer aromatisk og avrundet smak. Den andre nyheten fra Røros er at både Kremfløten i 3-dl kartong og smøret nå blir landsdekkende i Norgesgruppens og Coops sortiment.

Økomeieriet på Røros kikker også litt inn i glasskulen. Driftsleder Arnt Langen kan fortelle til Nationen at de ønsker å lage en ny hvitost for hele landet basert på melk fra Røros-regionen. Fra før har de ferskostene Skjørost og Cottage Cheese. Rørosmeieriet har tro på at det er et marked for økologiske lagringsoster og nevner gruvelagret ost som en mulighet. Vi kunne ikke vært mer enig.

Juice
Økologisk appelsinjuice har ikke vært lett å få tak i i dagligvarebutikkene. Nå har Änglamarks eplejuice fått selskap av appelsinjuice, begge produsert for Coop av Røra.  Det må sies å være en begivenhet. Skal tro hvorfor det har tatt så lang tid?

Poteter
Få hadde gjettet på at chips fra Sørlandschips og pommes frittes fra Hoff med det velklingende navnet Opphøgde Pottiter Økologisk, skulle komme på markedet i høst. Produktene er såpass nye at de foreløpig ikke var å finne på bedriftenes hjemmesider en gang, men vi stoler på mediene som slapp lanseringsnyhetene for snart tre uker siden. Sørlandschipsen kommer med smakene Havsalt og Paprika og lanseres i samarbeid med Rema. Endelig kan de som sverger til økologisk, også få kjøpe seg litt lettvint helgekos.

Korn
Økologiske knekkebrød har vært i butikkene en stund, men nå vil også markedsleder og verdens største produsent av knekkebrød, være med. Deres første økologiske produktet heter Wasa Eko Krispig Råg. Wasa ønsker å være med veksten i økologisk mat og vil med lanseringen, forsøke å nå nye og yngre forbrukere

Økologiske brød har kommet og gått. Da Rema i sommer kjøpte seg inn i Kolonihagen, og innebar det også at deres testbutikk på Ensjø startet å selge økologiske brød fra samme. Nå har også Mesterbakeren med hovedsete i Bergen, begynt å levere økologiske brød til Rema. Fire varianter, bl.a. urkorn-, surdeig- og kjernebrød. Alle i den såkalte småbrødklassen med vekt rundt 550 gram. Også disse er så nye at produktene ennå ikke er lagt ut på produsentenes hjemmesider. Vi tar sjansen på å konkludere med at Rema nå sitter i førersetet for økologisk brød. Det blir spennende å følge med på hvordan de lykkes med det.

Havre er sunt og grøt er trendy. Fra Helios kommer to varianter av økologisk og glutenfri havregrøt på boks med superfrøene quinoa og chia. Grøtene er i porsjonsbeger og med skje.

Kjøtt og egg
Gilde utvider med og økologiske karbonadedeig, karbonader og kjøttkaker. Grøstad Gris for fortsatt råde grunnen alene med pølser og bacon. Änglamark her endelig kommet med økologiske egg i 12-pakk og GoEco har sin 10-pakk.

Grønnsaker
Coop Mega har godt utvalg i grønnsaksdisken, og vi liker spesielt godt pakkene med Betemiks og Rotmiks fra Rosnes Gård.  Den første med polkabete, rødbete, gulbete og hvitbete og pris 34,90 pr kg. Rotmiksen inneholder gulrot, pastinak, kålrot og knollselleri til 24,40 pr kg.  Dette er mye godt for pengene. Fryste grønnsaker er fortsatt lettest å finne på nett.

Hva med handelen?
Selv om leverandørerne har et selvstendig ansvar, er Rema, Coop og Norgesgruppen deres "flaskehals" ut til forbrukerene. Hittil har Coop ligget i forkant med sin økosatsing. Særlig på grønnsaker og frukt, er det ikke tvil om at de på landsbasis er ledende. Norgesgruppen har fulgt på mens Remautikker har variert fra nesten fri for økologisk mat, og særlig grønnsaker, til ganske brukbare. Nå vil Rema bli best og de vil at økologisk mat skal bli for alle. Det er lovende takter.

Netthandel med mat er i vekst. Matkassene er en del av dette, men de store nettbutikkene der du selv velger varene, vokser mer enn forventet. For de som ønsker økologisk mat er 123Levert.no et funn. Bare på grønt har de ca. 110 produkter og mangfoldet ellers er også stort. Samtidig ser vi en økende konkurranse. Kolonial.no ønsker å være gode på sunn mat. De har nå passert 300 økologiske produkter, med særlig økning innen frukt og grønt. Det kan se ut som økologisk mat er i ferd med å bli et konkurransefortrinn, også i realiteten.


Tekst: Jens Petter Homleid
Foto: Anna Matthews

Annonsører

Samarbeidspartnere