Økologiske Norgården må bestå

03.08.2011
Nortura bør satse mer på Økologiske Norgården og har lagt et grunnlag for å lykkes bedre framover, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Dette er en kommentar til at Nortura for tiden sliter med å få disse produktene ut til forbrukerne og vurderer sin strategi på øko-området. Til Nationen sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundquist at selskapet står ved et veiskille i om Norgården skal videreføres. Alternativet kan fort bli import av økologiske kjøttvarer fra naboland, og det er svært lite ønskelig både for produsenter, forbrukere og for samvirkebedriften Nortura, sier Reidar Andestad.

 

Stor vekst over en rekke år, men stagnasjon nå

Vi har et umodent økologisk marked i Norge som svinger i utakt når det gjelder produksjon og forbruk, sier daglig leder Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. Over tid har det vært en stor vekst selv om det har vært stagnasjon i det siste. Med vekst i alle sammenlignbare land med unntak av Storbritannia bør en forvente at veksten kommer tilbake i Norge, sier Reidar Andestad. Norgården har vunnet designpriser og har kommet med en rekke produkter på markedet, men har slitt med å få plass i dagligvarebutikkene.

Norgården økologisk fårepølse

Den økologiske fårepølsen er et av produktene som Økologiske Norgården har lyktes best med å få ut i butikkene, du finner den bl.a. på Coop Mega butikker. Prisen er også veldig bra, faktisk lavere enn konvensjonell fårepølse fra Gilde da vi sjekket hos ICA  Foto: Norgården.

 

Nortura sier de står i et veiskille

- Vi står ved et veiskille, og vi vet ikke hva vi skal gjøre, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist til Nationen. Hun snakker om framtiden til Norturas merkevare «Økologiske Norgården», som ble lansert i 2008 og i dag består av over 40 økologiske produkter. Problemet er at Nortura sliter med å få disse produktene ut til forbrukerne. Selskapet tjener derfor ikke penger på dem.

Leverposteien til Økologiske Norgården har vunnet priser for smak, men har så langt nesten ikke kommet inn blant de mange leverposteiene som finnes i butikkhyllene i Norge.  -Det er bare helt utrolig, her har forbrukerene stort sett ikke et eneste økologisk alternativ, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge, dette må butikkjedene ta ansvar for.

 

- Vurderer Nortura å legge ned hele produksjonen av økologiske varer?

- Det jeg kan si, er at vi vurderer hva vi skal gjøre med den, og at vi holder alle muligheter åpne, svarer Sundqvist til Nationen. - Nå ber Oikos, organisasjonen for økologiske produsenter og forbrukere, Nortura om å satse videre og mener det er flere forbedringstiltak selskapet kan gjennomføre for å lykkes bedre, sier Reidar Andestad. Han viser til at Økologiske Norgården produserer sine kjøttvarer uten bruk av tilsettingsstoffet nitritt og at det er en viktig kjøpsgrunn for helsebevisste forbrukere, men at få forbrukere så langt kjenner til bruken av dette stoffet.

 

Se oppslag om dette i Dagbladet med kommentar fra Rema 1000

Les saken hos Nationen

 

Annonsører

Samarbeidspartnere