Økologiske varer slår de konvensjonelle i Irma

09.09.2009
I Danmark er økologiske varer så populære i Irmas butikker at noen konvensjonelle varer forsvinner fra hyllene, forteller okologi.dk

Artikkelen er en oversettelse fra okologi.dk

 

Økovarene tar over plassen

I Irma selges det utelukkende økologiske bananer. Og i sesong er alt av appsiner og gulrøtter også kun i økologisk variant. I stadig flere varekategorier står konvensjonelle varer i fare for å miste hylleplassen sin til fordel for en økologisk variant av samme slag, skriver Irma i en pressemelding.

 

 - Vi vil gjerne gi våre kunder frie valg. Men den kontinuerlige veksten i økologiske varer betyr at salget av de konvensjonelle produktene i en del tilfeller blir så lavt at varene ryker ut av sortimentet, sier Hans Christian Ipland, innkjøpssjef i Irma.

 

Ikke påvirket av finanskrisen

For varer som krydderurter, selleri, pastinakk og purrer utgjør økoandelen over 90 % av det samlede salget i Irma. Den økologiske melken utgjør nå over 80 % av det samlede melkesalget og 67 % av alle solgte frokostproduktene i Irma, er nå økologiske. På en rekke basisprodukter som ria, pasta, mel og smør er øko-andelen over 50 %. Finanskrisen har heller ikke fått Irma-kundene til å vende økologien ryggen, tvert i mot.

 

- Vi velger aldri å selge økologiske varer, bare fordi de er økologiske. Vi gjør det kun når smak og kvalitet følger med. Og det betyr at kundenes lyst til å kjøpe produktene igjen vokser når de først har smak dem én gang, sier Hans Christian Ipland.

 

Irma har hjulpet fram økologien

Hos Økologisk Landsforening gjenkjenner man hvordan kombinasjonen av økologi og andre kvaliteter sikrer de økologiske varenes meget sterke posisjon.

 

- Irma har i stor grad vært med på å sette økologi på dagsorden - især ved å påvirke de økologiske produsenter til å legge lista svært høyt både når det gjelder smak, varepresentasjon og kvalitet i bred forstand. Utviklingen og fornyelsen de økologiske produsentene har stått for, har gitt økt salg og har gitt Danmark en internasjonal førerposisjon på økologi, sier Henrik Hindborg, markedssjef i Økologisk Landsforening.

 

Irma har over 1.000 økologiske varer i sitt sortimentet.

 

Kilde: okologi.dk

 

- Både dagligvarebutikkene og produsentene i Norge kan hente mye inspirasjon og kunnskap i Danmark, sier markedssjef i Oikos, Kersti Mathiassen. - Danskene har vært utrolig flinke til å ta ut fordelene man kan oppnå gjennom økologisk produksjon ved å fokusere beinhardt på kvalitet og produktinnovasjon, kombinert med lekkert design. Det er en årlig foreteelse at økologiske produkter trekkes fram av kokker som de beste innen sin kategori. Et godt eksempel på dette er Thise mejeri, hvis velassortert økologisk sortiment gir de fleste kunder og kokker vann i munnen.

Annonsører

Samarbeidspartnere