Økomat hos Klatremus

18.02.2014
– Vårt mål er at all servering i Hakkebakkeskogen skal være økologisk og helst også lokal, kan Dyreparkens spiserisjef Roy Arve Byremo fortelle til oikos.no. – Produsenter som har noe å tilby, må gjerne ta kontakt.


Hakkebakkeskogen blir den nye storsatsingen for Dyreparken i Kristiansand. Den skal åpnes om et drøyt års tid. Målet er at all servering i Hakkebakkeskogen blir økologisk. Fylkesmannen i Vest-Agder har bidratt med utredningsmidler til forprosjektet.

Hakkebakke-filosofi

– Økologiske produkter fra bønder i nærområdet vil være helt i tråd med filosofien i skogen, sier Dyreparkens spiserisjef Roy Arve Byremo til oikos.no, og viser til blant annet grønnsakspiser-sangen.

Dyreparken er Sørlandets store magnet for barnefamilier fra hele landet, med 850 000 besøkende årlig. Hakkebakkeskogen er kjent og kjær, noe som legger til rette for enda en suksess i parken. Ernæringsfysiolog i Oikos, Kari Tande-Nilsen, er i kontakt med Dyreparken. – Oikos kan bidra med veiledning og dele av vår erfaring med å utvikle økologisk servering i mange store arrangementer gjennom flere år, sier hun.

'Den som spiser gullerøtter…'

Lokalt produserte råvarer er altså et ønske fra Dyreparkens side, men forløpig er ikke en eneste gulrot på plass. – Vi har kommet et stykke på vei, blant annet med tanke på grønnsak-leveranser, sier spiserisjef Byremo, – men vi er fortsatt på utkikk etter mulige leverandører, understreker han.

Serveringstilbudet skal være i tråd med selve historien. Det betyr først og fremst bakervarer, frukt, bær, nøtter og grønnsaker samt meieriprodukter, iskrem og egg, i følge søknaden Dyreparken sendte til Fylkesmannen.

Nok til en hel rev?

– Kjøttmat vil kunne være på kollisjonskurs med historiens budskap, men vi ønsker ikke å utelukke det helt, i og med at også kjøttmat spiller en viss rolle i boka, skrev Dyreparken i søknaden. Men alle detaljer er ikke på plass ennå, og det er selvsagt noe usikkerhet knyttet til hvor store volumer som vil gå med av hvert enkelt produkt.
– Det må vi ta høyde for, medgir spiserisjefen, – så vi er villige til å akseptere at enkelte varer kan bli utsolgt før sesongen er slutt. Men både økologiske 'gullerøtter' og dobbeltpeprede pepperkaker, til små og store rever, er det liten grunn til at markedet skal gå tomt for i Dyreparkens sesong.

Satser på Gull-Ø

Siden tilberedning og servering for en stor del skal utføres av ungdom med sommerjobb, er Dyreparken nødt til å satse på mat som er lett å tilberede.
– Vi jobber med å få utviklet noe økologisk halvfabrikata som kan passe inn i dette konseptet, forteller Byremo til oikos.no. – Dette forutsetter selvsagt at vi klarer å få inn nok økologiske råvarer, legger han til.

– Men uansett har vi et mål om å klare gull-Ø’en til Debio, slår spiserisjefen fast. Debio tilbyr en gradert øko-sertifisering for spisesteder, med bronse-, sølv- og gull-Ø-merke etter hvor stor andel økologisk mat som serveres.
– Vi ønsker å være en foregangsbedrift som ivaretar miljø, natur og kultur, så skal vi først gjøre dette, vil vi gjøre det ordentlig, understreker han.

Ønsker flere økobønder

Fylkesmannen i Vest-Agder har bidratt med utredningsmidler til Dyreparkens økologiske forprosjekt. – Vi ønsker at denne satsingen skal bidra til at flere økologiske bønder her på Sørlandet kan legge om til økologisk drift, sier assisterende landbruksdirektør hos Fylkesmannen i Vest-Agder, Unni Svagård til oikos.no.
– Dyreparken vil kunne gi et viktig bidrag her, fordi de er så store, mener hun. – Parken framstår også som et stort utstillingsvindu for landsdelen vår.

En av parkens strategier, er å være best blant opplevelsesparkene i Norge på god og sunn mat til gjestene. Men å øke den økologiske produksjonen lokalt, vil ta tid.
– Vi kan derfor bli nødt til å hente økologiske varer fra andre deler av landet også, medgir spiserisjefen.
– Økoprodusenter som har noe å tilby, må gjerne ta kontakt med oss!

En liten forsmak på eventyret i Hakkebakkeskogen, finner du HER

Annonsører

Samarbeidspartnere