Økomat selger bedre

16.07.2013
Butikkjedenes økomatkampanje har truffet blink. Salget har aldri vært større. Nordmenns konsum av økologisk mat vokste voldsomt da matkjedene satte i gang priskrig på økologisk mat i 2012. Men alt tyder på at fjordårets vekst på 17 prosent vil blekne i forhold til årets tall. Dette skriver økonomi- og næringslivsavisa E24.no.

Kiwi kuttet i 2012 prisen på økologisk mat tilsvarende momsen, ’fordi politikerne vil at vi skal spise mer økologisk’, som det het i kampanjen. Hittil i 2013 har salgsveksten vært på 145 prosent, sammenlignet med fjoråret.

Coop Norge opplever også at interessen er stor for økologisk mat, men har ikke på langt nær samme salgsøkning som konkurrenten.

- De fem første månedene i år omsatte vi tre prosent mer økologiske varer enn vi gjorde i den samme perioden i fjor, sier informasjonsdirektør i Coop Norge, Kristin Paus til E24.

Hun forteller at innen enkelte varegrupper er økningen kolossal, mens andre er mindre populære blant forbrukerne. Coop fører en kampanje med lik pris på økologisk og ikke-økologisk frukt og grønt.

- Salget av økologiske grønnsaker fortsetter å vokse og har økt med nær 15 prosent fra i fjor. Samme utvikling har salget av frukt og bær, som har økt med hele 30 prosent, sier hun.

Større politisk satsning må til

- Jeg tror markedet er i ferd med å ta av nå. Tallene tyder på at dagligvaren har et stort salgspotensial, sier Regine Andersen, daglig leder i Oikos – Økologisk Norge. Hun berømmer kjedenes innsats for å øke konsumet på økologisk mat.

Regjeringen har som målsetting at i 2020 skal 15 prosent av maten nordmenn spiser komme fra økologisk landbruk. Idag er 1,2 prosent av konsumet økologisk.

- Regjeringen har satt inn mange fine virkemidler og jobbet systematisk. Men det må gjøres mye mer for å nå målet. Virkemidlene er ikke tilstrekkelig, sier Andersen.

Hvis regjeringen skulle benytte høstens valgkamp til å klappe seg på skulderen for økt omsetning av økologisk mat, kan matkjedene slå i bordet med entydig statistikk.

- Vi har veldig god dokumentasjon på at pris er det viktigste virkemiddelet for å få folk til å spise mer økologisk mat. Salgsvolumet gikk betydelig opp etter momskampanjen til Kiwi. Vi mener regjeringen kunne vurdert virkemidler som pris for å øke forbruket av sunn mat, og gjør dem oppmerksom på at pris er et viktig hjelpemiddel, sier Bård Gulltvedt i Norgesgruppen.

Les hele saken her. Se også diskusjonen mellom E24s lesere under saken.

Foto er fra Kiwi sin kampanje på økologisk mat

Annonsører

Samarbeidspartnere