Økomelk fra Coop i år

28.04.2010
-Innen året er omme skal Coop ha egen økomelk, sier direktør Svein Fanebust til Nationen. Det er stort overskudd av melk i markedet. En EMV på dette feltet kan bidra til å få fart på salget. Forbrukersamvirkets nye paneler skal også få testet økologisk Coop-melken i år, sier Svein Fanebust til Nationen.
-Vi trenger mer trykk og flere produkter for å selge mer økologisk melk i Norge. Oikos – Økologisk Norge, syns det er flott at Coop nå vil satse på egen økologisk norsk melk, sier daglig leder Reidar Andestad. Nå kan vi få en situasjon der Coop tar en vesentlig del av overskuddet av økomelk og anvender den økologisk, dette vil faktisk både forbrukerne, produsentene og Tine Råvare tjene på.

-Direktør i Coop, Svein Fanebust, lover norske forbrukerne ny økologisk Coop-melk i løpet av året. Foto: Coop 

Reidar Andestad daglig leder, Oikos 

-Dette tror jeg er starten på en ny økomelk vekst i Norge, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. Foto: Oikos

Starten på ny økomelkvekst 

Coops nye satsing på økomelk gir vyer om starten på en økomelkkonkurranse slik som det er i Danmark. Der har en slik konkurranse løftet produktutviklingen, konkurransen, markedsføringen og dermed flerdoblet salget, sier Reidar Andestad. Coops økomelksatsing vil gi forbrukerne flere valg og produsentene høyere omsetning. Vi gleder oss til å se Coops reklame for økologisk melk! Vi hadde gjerne sett at TINE skulle dra dette lasset alene og med entusiasme, slik har det dessverre ikke vært. TINE rådgiving har gjort en god jobb med å øke antall økologiske produsenter ut 2009. Nå blir det spennende å følge utviklingen fremover med både økologiske TINE produkter og Coops økologiske Änglamark melkeprodukter, kommenterer Reidar Andestad.

 

 

Her er en økologisk gårdsmelk hos Coop-kjeden Irma i Danmark.  Her løfter Coop Irma-logoen på produktet og ikke Coop-logo eller Änglamark-logoen.  På andre melkeprodukter har de økologiske Änlgamark-logo. Foto: Oikos.

For første gang drikkemelk uten Tine logo

-På kontinentet er EMV-andelen særlig stor på meierievarer, sier Svein Fanebust i Coop til Nationen.  I Norge er det omvendt.  Mens Nortura må pakke stadig mer kjøtt og egg uten Gilde- og Prior-logo, har drikkemelksektoren gått fri fra EMV-er.  Tine varslet i mars, skriver Nationen, at de ikke har tenkt å hjelpe Coop med å lage økomelk med Coop-logo.  Heller ikke Q-meieriene har vært lystne på jobben. Nå kjører derfor Coop et annet løp.  Mange vil følge denne utviklingen med stor spenning.

 

Tror Coop melken blir Änglamark 

-Jeg forventer at Coop vil benytte Änglamerk-navnet på den nye Coop-økomelken, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge.  På den måten vil Coop styrke sitt økobrand Änlgamark enda mer hos forbrukerne.  Ser vi på for eksempel Danmark så har Coop her hatt Änglamark-melk en stund. 

Annonsører

Samarbeidspartnere