Økonyheter fra TINE

10.10.2013
I høst er det kommet to nye økologiske produkter fra TINE: Økologisk ekstra lett melk og økologisk smør. Ut forsvinner økologisk skummet melk.

TINE har i høst lansert Økologisk smør og Ekstra lett Økologisk melk. Coop og Rørosmeieriet har allerede vist at dette er etterspurte produkter. Coop har vært på markedet en stund med sin egen Änglamark økologisk ekstra lett melk, produsert av Rørosmeieriet, og Rørosmeieriet har sitt eget økologiske Rørossmør. Men Rørosmeieriet har ikke kapasitet til å lage økologisk ekstra lett melk i stort nok volum til andre butikkjeder.

Venter økt salg

Derfor går TINE nå inn i dette markedet, og fra i høst har de både lettmelk og ekstra lettmelk i øko-sortimentet. Ut går den økologiske skummetmelken, som kun har vært i salg i noen få butikker på Østlandet. Mange kunder har savnet økologisk ekstra lett melk i sin butikk, så TINE forventer et godt salg av denne.

De venter også at dette vil øke det totale salget av økologisk melk i Norge og at mange butikker framover vil ha både økologisk lett - og ekstra lett melk i sitt sortiment.  Den nye TINE økologiske ekstra lett melken inneholder bare 0,7 % fett, og den er allerede på plass i en del ICA-butikker.

Smør fra Setesdal

TINE Økologisk Smør og Ekstra Lett melk

TINE Økologisk Smør kommer i en liten bordpakning. - Det har en ren, aromatisk og lettsaltet smak, skriver TINE i sin presentasjon.

- Smøret er smidig og smørevillig i romtemperatur, så husk å ta det ut av kjøleskapet litt før det skal brukes.

Det er TINEs meieri i Setesdal, et av Norges minste meierier, som produserer dette smøret.

Tar opp konkurransen


I en del Coop butikker har TINE Økologisk Smør erstattet Rørossmøret.  Det blir spennende å se framover om butikker vil tilby både Rørossmøret og TINEs nye økologiske smør, eller bare ett av dem. Samlet er det nå større mulighet for at flere butikker enn før vil ta inn økologisk smør.

Også i Danmark var situasjonen slik at de øvrige danske meieriene kom ut med konkurrerende økologiske produkter, etter at det heløkologiske meieriet Thise hadde produsert og fått omsetning for flere nye produkter. Dermed ble det økt konkurranse og bedre tilbud til forbrukerne.

Annonsører

Samarbeidspartnere