Økosalget doblet i Danmark

04.05.2009
Tross finanskrise har det aldri før i Danmark blitt solgt flere økologiske varer enn nå. Tall fra markedet indikerer en vekst på over 10 % hittil i år. I fjor økte markedet med 29 %, og siden 2005 til nå har markedet fordoblet seg.

Oikos' søsterorganisasjon i Danmark, Økologisk Landsforening, kan fortelle at forbrukerne holder fast på sine økologiske kjøpevaner, når de først har vent seg til å kjøpe rene og sunne matvarer uten sprøytemiddelrester og unødvendige tilsetningsstoffer.  I tillegg er det en rekke nye kunder som begynner å kjøpe økologisk mat når de får barn. I fjor ble det solgt økologiske varer for 4,6 milliarder danske kroner, hvilket var en økning på 29 % fra året før.

 

Henrik Hindborg, markedssjef i Økologisk Landsforening mener det er den stigende bevistheten om sunnhet, samt fellesskapsorienterte verdier som rent drikkevann og miljø, som motiverer stadig flere dansker til å putte økologiske matvarer i kurven og man ser at familiene utvider deres økologisk innkjøp til å omfatte flere forskjellige matvarer.

 

Meieri er fremdeles største varegruppe med en omsetning på 1,74 milliarder i 2008 og en økning på 17 % fra året før, men utgjør nå 38 % av det totale økosalget, mot 49 % i 2005. Nest største kategori er ris, brød, pasta, gryn og kaker som økte med 53 % og utgjør nå 15 % av det totale salget, mens grønnsaker er kategori nr tre, med en omsetningsøkning på 34 % og en andel på 13 %.

 

Last ned detaljene fra Danmarks statistik her.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere