Økosalget opp 30 % i Sverige

12.10.2009
Finanskrisa har ikke fått svenskene til å droppe økologisk mat. Forbrukernes fokus på miljø og helse har førte til en omsetningsøkning på over 30 % første halvår 2009, i følge Ekoweb. Holder salget seg, vil svenskene kjøpe økologiske varer for 6 milliarder svenske kroner i 2009.

Det er Ekoweb som presenterer disse tallene etter å ha samlet salgstallene til de største kjedene. Cecilia Ryegård, redaktør i Ekoweb, sier at prognosen som ble framsatt ved begynnelsen av året, om en vekst på 10 - 15 %, var for forsiktig. Finanskrisen har ikke fått forbrukerne til å handle mindre økologisk mat.

 

 

At økologiske varer selger bra, bekreftes av miljøsjef i ICA, Kerstin Lindvall. Hos ICA har det samlede salget økt med over 15 %. Økologisk frukt og grønt har økt mest, med over 20 %, og Lindvall sier at en økt tilgang på flere varer vil øke salget ytterligere.  

 

- Salgsveksten innen økologiske varer fortsetter og fra stadig større volumer. Og det fins fremdeles et stort potensial i produktutvikling, eksempelvis innen kategorier som kjøttpålegg, forteller Mikael Robertsson, miljøsjef i Coop Sverige. Hos Coop har økosalget økt mellom 25 og 35 %, i løpet av første halvår i 2009.

 

Jamfør data fra Statistiska centralbyrån utgjorde økologiske produkter 3,4 % av det totale mat og drikkesalget i Sverige i 2008. Coop og ICA står samlet for to tredjedeler av det totale økosalget.

 

Cecilia Ryegård forteller at nye økologiske produktlanseringer er på vei, så alle tall peker oppover for det svenske markedet.

 

Analysebyrået Organic Monitor forventer at man vil se høye veksttall, slik som i Sverige, også i andre europeiske markeder så snart økonomien bedrer seg.

 

Kilde: Ecoweb og Organic Monitor

Annonsører

Samarbeidspartnere