Økosatsning på Hove og i Agder

03.07.2011
Hovefestivalen 2011 er vel overstått, og Oikos – Økologisk Norge har deltatt på festivalen både som samarbeidspartner og med egen stand. Festivalen profilerer seg som økologibevisst, men har fremdeles en vei å gå, sier prosjektleder Marte von Krogh i Oikos.

Kontraktsfestet økologi

 

For første gang i løpet av Hovefestivalens fem år lange historie, har festivalen i 2011 satt seg som mål at minimum 15 % av maten som selges skal være økologisk. Oikos ved sitt arrangementprosjekt har i forkant av festivalen veiledet alle mataktørene i forbindelse med 15 % -målet. - Mange av mataktørene, som Persilleriet og Crub-a-dub, har virkelig vært flinke, og serverte hovedsakelig økologisk mat. Andre mataktører holdt ikke mål, og tilfredsstiller ikke engang 15 % -målet. Dette er veldig synd, og Hovefestivalen må nok også selv påta seg litt av skylden her, sier prosjektleder Marte von Krogh i Oikos - Økologisk Norge.

 

Langsiktig arbeid

 

Oikos - Økologisk Norge er veldig fornøyd med at Hovefestivalen i år kontraktfestet med sine mataktører en økologisk satsning. Det er veldig bra å sette et konkret økologisk mål, da dette gir klare retningslinjer å forholde seg til for festivalens mataktører. Femten prosent økologisk mat er en fin start, da det også er Regjeringen sitt mål å oppnå 15 % økologisk forbruk og produksjon i Norge innen 2020. Imidlertid viser det seg at det er stor forskjell på hvordan de ulike mataktørene på Hovefestivalen forholder seg til festivalens mål. - At flere mataktører ikke engang oppfyller 15 % økologisk råvarebruk - enten i volum eller i verdi - i sin matservering er for dårlig og ikke akseptabelt. Dette målet er kontraktfestet, og forventes derfor å oppfylles, sier von Krogh. Flere av mataktørene Oikos har snakket med sier at et slikt krav er vanskelig å forholde seg til og gjennomføre når de først blir opplyst om dette bare måneder i forkant av festivalen. - Her mener vi at også festivalledelsen har gjort en for dårlig jobb.

 

Å jobbe med økologi krever langsiktig arbeid, da det i Norge pr i dag kreves en del kartlegging, planlegging og nettverksbygging for å få tak i egnede økologiske råvarer til slike type arrangement, sier von Krogh. - Vi håper Hovefestivalen kan gjøre en bedre jobb vedrørende økologisk satsning på Hove neste år, og at kommunikasjonen med de ulike mataktørene blir betraktelig forbedret. Oikos samarbeider gjerne med Hovefestivalen om en mer langsiktig og bedre forankret satsning fremover, avslutter von Krogh.

Et av festivalpublikummet nyter en "Hoveburger", med ca 15 % økologisk kjøtt. Legg merke til de to flaskene med økologisk ketchup fra Heinz i bakgrunnen. Foto: Oikos


Oikos holder stand

 

I tillegg til å veilede mataktørene på Hove, deltok Oikos - Økologisk Norge med egen stand på festivalen. Her kunne publikum bli med på quiz, sykle sin egen økologiske smoothie eller kjøpe økologiske jordbær fra Agderbær. - Standen ble godt besøkt under festivalen, og både smoothien og jordbærene fikk mye skryt, spesielt når det gjelder smak. Vi merket at da finværet slo til siste festivaldag, var det stor etterspørsel etter de økologiske jordbærene, forteller festivalmedarbeider Kari Tande Hansen. Videre sier hun at de unge er overraskende opptatt av økologisk mat, og har gode kunnskaper på området. Flere ville vite mer om økologisk mat og matproduksjon, og ble gjerne værende på Oikos-standen for å lære mer.

 

På Oikos-standen ble det også benyttet økologiske urter og spinat fra Finstad Gartneri. Disse ble brukt i smoothies, og for å gi standen et grønt og naturlig preg. - Flere har kommentert at de aldri har sett så flotte urter før, og det er vi enige i. De smaker himmelsk, og gjør seg veldig godt i smoothies. Urtene fra Finstad Gartneri kan virkelig anbefales, sier Tande Hansen.

 

Økojordbær fra Agder


Agderbær satser i år på mer markedsføring av de økologiske jordbærene sine, og denne sesongen skal de selge inntil 15 tonn økologiske jordbær i Agderfylkene.
Da det tidligere år har vært enkelte problemer med å omsette og profilere økologiske bær gjennom dagligvaren har Agder Bær og Grønt satt i gang et eget prosjekt for å øke omsetningen av økologiske jordbær. Prosjektet "Omsetning av økologiske jordbær på Agder" er støttet av Statens Landbruksforvaltning og har som målsetning å omsette økologisk produserte bær til riktig merpris. Oikos håper at flere av Hovefestivalens publikum nå har fått øyne og gane opp for de smakfulle økologiske jordbærene fra Agderbær, og at disse bærene får ben å gå på nå som jordbærsesongen er i full gang!

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere